چپاول اقتصادى و سرمایه گذارى خارجى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر اقتصاد: “سرمایه‌گذاران خارجی با انتقال حداقل ۱۰۰ هزار دلار به کشور اقامت ۵ ساله دریافت می‌کنند.”

اگر میشد ادعاهایى از این دست را در دوره رفسنجانی، “سردار بازسازى” رجز خوانى نامید ولى در دوره رییسى، “سردار زندان و اعدام”، یک جفنگ گویى بى مزه است. موضوع اقتصاد در ۴۴ سال گذشته، براى مردم ایران معنى روزمره دارد، “وخامت اوضاع”. و براى سران رژیم جز تاراج زندگی مردم، استثمار روزافزون کارگران و پُر کردن حسابها بانکى معناى دیگرى نداشته است. سرمایه دارى با “چهره دزد سالار” را کمتر جایى به این روشنى میتوان نشان داد. وضعیت مردم خود آمار زنده اى از تاراج روزانه است.

در حکومتى که مزد ٣۵ ساعت اضافه کارى پرستار برابر قیمت یک کیلو گوشت است، فقط یک چیز در حال گسترش است، فقر و بى بضاعتى میلیونى. با ادامه حیات این رژیم که هدفى جز چپاول هر چه بیشتر در برنامه آتى آن نیست، باید انتظار وخامت هر چه بیشتر اوضاع را داشت.

اما ادعاى سرمایه گذارى خارجى در ایران نه متعلق به  این وزیر اقتصاد است و نه حتى خود وى به آن باور دارد. اگر ۴۴ سال گذشته چنین سرمایه گذاریهاى “خارجى” در ایران اتفاق نیافتاده است حاکى از این است که اقتصاد این رژیم در اقتصاد سرمایه دارى جهانى ادغام نشده است. اسلام سیاسىِ به قدرت رانده شده پس از شکست انقلاب ۵٧، هرگز نتوانست شرایط امن براى سرمایه گذارى “خارجى” را تضمین کند. علىرغم تمامى سرکوبها نتوانست کارگران را منکوب کند و جامعه را به تمکین وادارد. موضوع آپارتاید جنسیتى و بویژه شکست سیاست حجاب اجبارى یک مورد برجسته در این باره است. سیاست دول اروپایى و غربى و شرقى هم دادن کمترین هزینه و گرفتن بیشترین امتیازات از رژیم اسلامى را دنبال کرده است.

با رشد اعتراضات مردم در سال گذشته، راه برون رفت  از این اوضاع را انقلاب زن زندگى آزادى به وضوح نشان داده است. سیاست خشونت و سرکوب براى ادامه چپاول است. رژیم به خوبى میدانند که راه برون رفتى  از این بن بست سیاسى و اقتصادى ندارد. لذا سرکوب میکند تا به تاراج مردم ادامه دهد. با تعمیق انقلاب و مطالبات آن مردم نیز هرچه بیشتر به رابطه یک زندگى بهتر و انقلاب اجتماعى پى برده اند. همه میدانند بزنگاه تاریخى دیگرى به کمین نشسته است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *