پرستاران، حافظان زندگی – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دبیر کل خانه پرستاران می‌گوید: “ایران با صد هزار کمبود پرستار روبرو است اما بیش از پنجاه هزار پرستار هم به خاطر حقوق کم کار نمی‌کنند.” او در ادامه با اشاره به توقف استخدام رسمی در سه سال گذشته گفته است:”این وضعیت باعث شده پرستاران سراغ مشاغل دیگر بروند، مثلاً برخی از همکاران ما به کار مسافرکشی روی آورده‌اند.” 

همه ما به اهمیت و جایگاه پرستاری در جامعه و نظام سلامت واقفیم و می‌دانیم که پرستاری جزو مشاغل سخت و پُراسترس محسوب می‌شود. هیچ جامعه‌ای بدون برخورداری از تعداد پرستاران لازم و کارآزموده از نظام سلامت کارا، برخوردار نخواهد بود.

اما مشکل کمبود تعداد پرستار در ایران به‌دلیل کمبود فارغ‌التحصیلان این رشته نیست. این شرایط معیشتی سخت و زندگی زیر خط فقر است که موجب ایجاد بحران کمبود پرستار شده است. پرستاران با این درآمد قادر به تامین معاش خود نیستند و سایر فارغ‌التحصیلان پرستاری هم سال‌ها است که اصلاً استخدام نمی‌شوند.

ادامه این شرایط از سویی موجب کمبود شدید پرستار و ایجاد مشکلات عدیده مالی و معیشتی برای پرستاران شاغل شده و از سوی دیگر  بیمارانی را که نیاز به خدمات پرستاری دارند با مشکلات جدی روبرو کرده است. پرستاری از جمله مشاغلی است که بی‌واسطه با جان و زندگی انسان‌ها سروکار دارد و ادامه مشکلات شغلی پرستاران می‌تواند جان بیماران زیادی را به خطر اندازد.

مسئولین فاسد حکومت اسلامی کار را به جایی رسانده‌اند که پرستاران مجبور به رها کردن شغل خود شده و به کارهای غیر تخصصی برای امرار معاش رو آورده اند. در ادامه همین خبر صحبت از افزایش ۳۰۰ درصدی خروج پرستاران از  کشور شده است این در حالی است که حکومت دزدسالار اسلامی دارایی‌های مردم را، خرج اربعین‌ها و مساجد و منابر و سایر ارکان تبلیغاتی و سرکوب خود می‌کند.

برای حکومت جنایتکار اسلامی، معیشت پرستاران و جان مردم کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. پرستاران در سال‌های قبل هم تجربه اعتراض به وضعیت معیشتی خود را داشته‌اند. برای رهایی از این شرایط باید مجدداً دست به ایجاد تشکل و تجمع بزنند، صدای خود را به گوش سایر مردم و دیگر جنبش‌های اعتراضی در جامعه برسانند و دیگران را از خواست‌های به‌حق خود آگاه کنند. همچنین سایر مردم با دفاع از خواست‌های پرستاران، جنبش اعتراضی علیه حکومت را تقویت کنند. می‌توان کمپین وسیعی را در جامعه حول این خواست‌ها بر پا کرد و حکومت را در این عرصه عقب راند. حکومتی که بیش از هر وقت شکننده و رو به اضمحلال است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *