معاهده بریکس و عضویت جمهوری اسلامی – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پانزدهمین نشست کشورهای عضو بریکس از روز ۳۱ مرداد با حضور رهبران و مقامات برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که اعضای اصلی آن هستند، به مدت سه روز در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. کشورهای بریکس بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص و بیش از یک‌چهارم تجارت جهانی و حدود چهل درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

در اجلاس امسال بریکس، سران کشورهای اصلی بجز روسیه حضور دارند. ولادیمیر پوتین که دادگاه کیفری بین‌المللی بخاطر “جنایت جنگی” در اوکراین برایش حکم جلب صادر کرده ، در اجلاس شرکت نکرد و بجای او لاوروف وزیر امور خارجه شرکت نمود.

به گفته مقامات آفریقای جنوبی که ریاست دوره ای بریکس را به عهده دارد بیش از چهل کشور درخواست عضویت در بریکس را مطرح کرده اند. یکی از درخواست دهندگان جمهوری اسلامی است که به خیال خود میتواند از این طریق خود را از بحران و سرنگونی خلاص کند. بنا به آخرین خبرها، شش کشور یعنی عربستان، ایران، اتیوپی، مصر، امارات و آرژانتین به عضویت بریکس پذیرفته شده اند.

تا آنجا که به جمهوری اسلامی مربوط است عضویت این حکومت با کارنامه تروریسم و بحران سازی و با اقتصادی فلج و دست به گریبان انقلاب و سرنگونی، نه فقط آنرا نجات نخواهد داد بلکه بحرانهای جدی ای را در بریکس نیز دامن خواهد زد. حکومت اسلامی یک نقطه ضعف جدی برای بریکس خواهد شد.

از اقتصاد کشورهای اولیه عضو بریکس بعنوان اقتصادهای بالنده اسم برده میشود. اما شکافهای طبقاتی و فاصله فقر و ثروت در این کشورها به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بویژه غرب بسیار عظیم است و این کشورها را آبستن بی ثباتی سیاسی جدی کرده و موقعیت آنرا در سطح جهان بسیار تضعیف کرده است.

بهر رو نه بریکس و نه قطب غربی آن موسوم به گروه هفت، از نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی معجونهای یکدستی نیستند و کشورهای عضو آنها تناقضات ویژه خود را دارند. مناسباتی پیچیده، دولتها و کشورها را از هم دور و به هم نزدیک میکند. از طریق معاهدات رسمی دولتها نمیشود موقعیت کشورها و دولتهای جهانی را رصد کرد. مردم و مبارزات آنها تقریبا در همه جای دنیا نقش برجسته تری در سیاست پیدا کرده اند. کشورهای بریکس از این زاویه نقطه ضعهای جدی ای دارند که بسادگی نمیتوانند خود را از آنها و بحرانهایی که بدنبال خواهند داشت، خلاص کنند. اعضای جدید این بحرانها را تشدید خواهند کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *