پتروشیمی چوار، نمونه بارز توحش و بردگی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز ۲۹ مرداد کارگران مجتمع پتروشیمی شهرستان چوار در اعتراض به سطح نازل حقوقها و وخامت هر روز بیشتر وضع معیشتی شان اعتصاب و تجمع کردند. اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که چندرغازی به حقوقشان اضافه میکند و همسانسازی حقوقها خواست فوری آنهاست. دو ماه قبل مدیر عامل پتروشیمی قول یک ماهه برای پاسخگویی به مطالبات کارگران را داده بود. اما عملی نشد. بیش از یکسال از وعده اجرای طرح طبقه بندی مشاغل میگذرد و خبری نیست. به گفته کارگران نه تنها به وعده‌ها عمل نشده بلکه بعد از خودکشی حیدر محسنی کارگر اخراجی در ماه گذشته، تعدادی از کارگران معترض ممنوع‌الورود و توبیخ شدند!

این اخبار تا همین جا نشانگر عمق جنایتی است که در پتروشیمی چوار و در محیطهای کاری میگذرد. اعتراض ۲۹ آذر کارگران مجتمع پتروشیمی چوار پاسخ آنان به این قلدریها بود. بعلاوه هر روز در گوشه ای از نفت، این مرکز کلیدی کارگری شاهد اعتراضی هستیم. از جمله کارگران پروژه ای پیمانی و کارگران رسمی نفت در ادامه اعتراضاتشان با خواست افزایش حقوقها و برای پیگیری مطالباتشان اولتیماتوم داده اند که اگر پاسخ نگیرند قدرتمند تر به میدان خواهند آمد.

پتروشیمی چوار نمونه بارزی از اوج توحش و بردگی در قبال کارگران است. فشار کاری و معیشتی به حدی بالاست که طی یک سال اخیر، ۴ کارگر آنجا به اسامی حیدر محسنی کارگر، محمد منصوری، علی محمد کریمی و آرش تبرک، از شدت خشم و نفرت به وضعیت جهنمی زندگی در حاکمیت جمهوری اسلامی دست به خودکشی زدند و جانباختند. درگذشت این عزیزان را به خانواده هایشان و به همگان تسلیت میگویم.

این کارگران با قراردادهای موقت برده وار و در وضعیت اسفبار معیشتی و در زیر دست مشتی سرمایه دار بیرحم و پیمانکار مفتخور و در همدستی با حکومتیان به اینجا رسیدند و از شدت خشم و انزجار دست به چنین اقدامی زدند. این کارگران قربانیان شرایط برده وار کاری در محیطهای کار تحت حاکمیت سرمایه داری هار جمهوری اسلامی هستند. سرمایه داران جنایتکار دست در دست حکومت، عاملین اصلی چنین جنایتی هستند. چنین اتفاقاتی بیش از بیش بر اعتراض و خشم کارگران در سطح سراسری شدت میدهد. موج وسیع اعتراضی در مدیای اجتماعی و در محیطهای کاری نشانگر آنست. مردم با خیزشهای انقلابی شان و با انقلاب زن زندگی آزادی، زندگی ای شاد و انسانی را فریاد میزنند. امروز همه شواهد حاکی از در پیش بودن موج قدرتمندتری از انقلاب، سخن میگویند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *