ممنوعیت غربالگرى جنینى و عوارض آن – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، موضوع “محدودیت غربالگری جنین” از آبان سال قبل که ذیل قانون جوانی جمعیت مطرح شد، همواره بحث‌های متعددی را به همراه داشته است. همچنین طبق دستور العمل وزارت بهداشت، توصیه به این کار هم به حبس، جریمه نقدى و ابطال پروانه پزشکى مى انجامد.

در بسیارى از کشورها آزمایشهاى دوران باردارى براى تشخیص سلامت جنین امرى است اختیارى و در مواردى هم توسط پزشکان توصیه میشود. در کانونهاى پزشکى ایرادات اصلى که به این آزمایشات گرفته میشود بیشتر از زاویه غیر دقیق بودن، احتمال خطا در آزمایشات، ایجاد اختلال در پروسه باردارى و حتى خطر سقط جنین مى باشد. اما موضوع افزایش جمعیت و ممنوعیتهاى مختلف براى سقط جنین در ایران تحت حاکمینت رژیم اسلامى به هیچ عنوان ربطى به پروبلماتیکها و معضلات پزشکى ندارد.

حق زن و سقط جنین، رابطه مادر با جنین، استقلال حقوقى جنین از لحظه تثبیت جنین در رحم مادر، سقط جنین با اختلالات کوروزومى و ژنتیکی مانند سندروم داون و غیره موضوعات هستند که هر کدام باید به تفصیل مورد بررسى قرار بگیرند. واقعیت این است که سقط جنین در ایران ابعاد وسیعى دارد که حاصل ۴۴ سال تحمیل زندگى برده وار به مردم ایران و خصوصا زنان ایران است. باردارى و تولد یک کودک حادثه مهمى براى هر پدر و مادر و هر خانواده اى محسوب میشود و رویداد گرانمایه ایست. اما در ایران فقر زده و براى خانواده هایى که زیر سنگینى فقر کمر راست نمیکنند، هر تولدى بار سنگینى است بر دوش آنها.

کشتن جنین یک تراژدى است و قطعا باید یقین داشت که هیچ مادرى در شرایط مطلوب و نرمال خواهان چنین گزینه اى نیست. سوال اساسى این است که چه محیط و شرایطی باید ایجاد کرد که سقط جنین نامطلوبترین گزینه یک مادر باشد. سواى ایجاد رفاه اقتصادى و اجتماعى و فراهم آوردن بهترین امکانات رشدى براى کودکان، ترغیب و اشاعه یک گفتمان مدرن و فرهنگ متفاوت در نگاه به کودکان با اختلالات و معلولیتها، اولین گامهایى که در فردای سرنگونى رژیم اسلامى میتوان برداشت.

ممنوعیت غربالگرى و دخالت مذهب و رژیم اسلامى در امر زندگى خصوصى مردم، حربه دیگریست در دست رژیم براى کنترول جامعه. پاى مذهب و رژیم اسلامى را باید از این محیطها قطع کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *