هر چه خوبان همه دارند، تو تنها داری! – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در میدان مبارزه معمولا آدمها نقش های مختلفی دارند. بعضیها در صف اول و در مقام رهبری قرار میگیرند، بعضیها شجاعت و بی باکی بی نظیری از خود نشان میدهند، و تعدادی هم توان و مهارت فوقالعاده ای در سازماندهی دارند. برای پیش برد یک مبارزه پیگیر و موفق نقش هر کدام از این ها مهم ،لازم و حیاتی است. اما قهرمان ما از جنس دیگریست. هر چه خوبان همه دارند سپیده قلیان به تنهائی دارد. در هر حرکتش درسی و در هر گفتارش رهنمودی است. در مورد سپیده قلیان باید کتابها نوشت. او را باید به دنیا معرفی کرد، نه تنها بعنوان دختر شجاعی که سرنترس دارد، و نه تنها بعنوان زندانی سیاسی که در زندان هم دست از مبارزه برنداشته است، اینها را دیگر همه میدانند و به احترامش کلاه از سر برمیدارند. شأن و منزلت سپیده و رفتارش در مقابل رژیم آدمخوار اسلامی بسیار والاتر و اهمیت عکس العملهایش در مقابل دشمن، براستی آموزش دهنده وتأمل برانگیز است.

سپیده قلیان در کنار کارگران نیشکر هفت تپه ایستاد از مبارزات آنها حمایت کرد و بهمین بهانه دستگیر و زندانی شد، در زندان ساکت ننشسته و از هر فرصتی برای افشای جنایات رژیم و دفاع از زندانیان استفاده کرد، در آنجا هم به شخصیتی محبوب در میان هم سلولیهایش تبدیل شد. تبعیدش کردند، از اوضاع وخیم زندانهای بوشهر و شرایط غیر انسانی آنجا نوشت، بلافاصله بعد از آزادی شعار علیه خامنه ای ضحاک سرداد و دوباره دستگیر شد. از حضور در دادگاه امتناع کرد و رژیم را وادار به برگزاری دادگاه علنی کرد، ولی در آنجا هم زیر بار قوانین متحجر اسلامی نرفت، حجاب بر سر نکرد و دادگاه را به تعطیلی کشاند. در آخرین دادگاهش نیزهمانطور که همه خواندیم و شنیدیم پرنسیپهای خودش را به قضات کریه بی دادگاه تحمیل کرد، با اعتماد به نفس کامل از طرف مردم ایران بصورت شاکی پرونده، این عزیز دُردانه رژیم تف کرد.

اینها تنها مشتی از خروار حرکات و سکنات این سمبُل آزادی و آزادگیست که قوانین رژیمی تا به دندان مسلح را به سُخره گرفته، تاوان هر حرکتش را بجان میخرد ولی انسانیتش را فراموش نمیکند. سپیده را باید آموخت و سرمشق قرار داد. برای آزادی سپیده قلیان از دست قاتلان اسلامی، دنیا را باید بسیج کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *