تظاهرات در شهر سویدا و امید به تغییر – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش رسانه ها روز شنبه ۹ شهریور هزاران معترض در شهر سویدا در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی و فقر و فلاکت اقتصادی در بزرگ ترین تظاهرات علیه دولت بشار اسد شرکت کردند. معترضان بنرهایی در مخالفت با رژیم اسد حمل کرده و علیه آن شعار دادند.

هر چند انقلاب سوریه با دخالت جمهوری اسلامی و روسیه و حمایت همه جانبه آنها از رژیم اسد به خون کشیده شد، اما اعتراضات مردمی اخیر در سوریه نشان میدهد که تناقضات پایه ای که به برآمد انقلابی ۲۰۱۱ موسوم به “انقلاب کرامت انسانی” انجامید همچنان در جای خود باقی هستند و امید به تغییر وضع موجود در اعماق جامعه در جوش و خروش است.

بحران داخلی که جمهوری اسلامی به یُمن انقلاب زن زندگی آزادی با آن مواجه است و فرو رفتن روسیه در باتلاق تهاجم به اوکراین، این دو حامی رژیم اسد را در موقعیتی ضعیف تر و شکننده تر قرار داده است و میتوان به بهبود شرایط سوریه به نفع مردم و شکلگیری و پیشروی انقلاب امیدوار بود. اما چنین روندی نیازمند به شکست کشاندن نیروهای ارتجاع اسلامی از داعش و دیگر نیروهای تروریست اسلامی تحت حمایت ترکیه و عربستان تا حشد شعبی و دیگر آدامخوارن اسلامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به قدرت میلیونی مردم سوریه و همبستگی و حمایت متحد جهانی است.

جلوگیری از تکرار سرنوشت غمبار انقلاب ۲۰۱۱ و پیشروی و پیروزی انقلاب در سوریه به طرح شفاف مطالبات و شعارهای انقلاب بستگی دارد: خواست آزادی بی قید و شرط تشکل، تجمع، بیان، خواست رفاه و زندگی درخور انسان و بدور از قومیت و مذهب، جدایی کامل دین از دولت و آموزش و پرورش، آزادی کامل مطبوعات، خواست برابری کامل زن و مرد و الغای هر نوع تبعیض جنسیتی، مذهبی و قومی، رد هر گونه دولت مافوق مردم و اداره امور مردم بدست خویش از طریق ارگانهای مردمی مانند شوراها و کمیته ها از جمله مطالباتی است که باید به پرچم انقلاب آتی مردم سوریه مبدل گردد. انقلاب زن زندگی آزادی شرایط چنین پیشروی را فراهم آورده که در شعارهای تظاهرات اخیر مردم سوریه قابل مشاهده است. مردم سوریه با کمک همه مردم جهان می توانند از شر رژیم خونخوار اسد و دیگر نیروها و جانیان ارتجاع اسلامی نجات پیدا کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *