هشداری از درون به حکومت – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حکومت اسلامی در سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی تلاش دارد با نظامی کردن هرچه بیشتر فضای جامعه مانع فوران خیزشهای مردمی شود. اما هرچه بیشتر تلاش میکند صفوفش بیشتر به وحشت می افتد و هشدارهاست که از هر سو به حکومتیان داده میشود. در ادامه هشدارهای تاکنونی، روز گذشته ۱۲ نفر از چهره های اکثرا دوم خردادی بیانیه ای خطاب به حکومت منتشر کردند و هشدار دادند که بر “باروت انباشته شده خشم مردم” جرقه نزنید. آنها نگرانی خود را از سیاستهایی که “مملکت را به ورطه نابودی کشانده” بیان کردند و هشدار دادند: “هر گونه اقدام و برخورد امنیتی، نظامی و قضایی برای برپایی مراسم مردمی در ایام سالگرد جان‌ باختن [ژینا] مهسا امینی، دختر ایران و سایر جان‌باختگان مظلوم جنبش زن، زندگی، آزادی، ممکن است تبدیل به جرقه‌ای بر باروت انباشته شده خشم مردم شود.”. آنها اعتراض به “سیاستهای غلطی که مملکت را به ورطه نابودی کشانده و عملکرد خانمان برانداز حاکمیت” را وظیفه ای که “خدا از ما نسبت به حکام مطالبه میکند” توصیف کردند.

امضا کنندگان بیانیه از فعالین دوم خردادی بوده اند. یعنی کسانی که زمانی در صفوف همین حکومت شمشیر میزدند. امروز اوضاع به جایی رسیده که حتی آنها که ساکت بودند ناچارند به حکومت هشدار دهند. وحشت اینها از “انفجار باروت خشم مردم” است. وقتی اینها از “نابودی مملکت” و سیاستهای “خانمان برانداز” صحبت میکنند، منظورشان نابودی سیستمی است که آنها همه خود را جزئی از آن می دانند. وگرنه از نظر مردم عادی این کشور، سالهاست که به ورطه نابودی و خانمان براندازی کشیده شده است. نابودی مملکت از نظر مردم چه معنایی جز حاکمیت چپاول و تجاوز و زندان و اعدام و سرکوب و نا امنی دارد؟

به اینها باید گفت نامه و هشدارهای اینچنینی به حکومت از نظرهایی خوب است. اما اگر واقعا امید دارید که به گوش کسی فرو برود اشتباه میکنید. در شرایط کنونی ادامه سرکوب و حتی عقب نشینی و تحمل اعتراض هیچکدام کمکی به حکومت نمیکند. برای حکومت راهی جز سرنگونی باقی نمانده است. اگر همچنان به سرکوب و امنیتی کردن فضا ادامه دهد، قطعا سرنگون میشود و اگر احیانا عقب نشینی کند و فضا را به فرض محال برای اعتراض باز بگذارد باز هم سرنگون میشود. اما حداقل این دومی کارنامه دست اندرکارانش را در دادگاههای مردمی سبکتر خواهد کرد.

مردم کارشان را میکنند. اما این نوع بیانیه ها به مردم برای سرنگون کردن حکومت روحیه بیشتری میدهد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *