جامعه تشنه تغییر است – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فضایی از تحرکی چشمگیر سراسر کشور را فراگرفته است. صدها گروه محلی و شهری دارند با شعارنویسی و تراکت و فراخوان خود را برای روزهای سالروز انقلاب آماده میکنند. فراخوان‌های متعدد در شهرهای مختلف منتشر میشود. شعارنویسی گسترش یافته است. شبکه سراسری زن زندگی آزادی و تشکل‌های مختلف دیگر مردم را به حضور در خیابان‌ها فراخوان داده‌ اند. در کردستان مردم خود را برای تعطیل عمومی سراسری و تجمع بر مزار ژینا آماده میکنند. خانواده‌‌های جانباخته علیرغم دستگیری و تهدید و احضار مراسم میگیرند و به حکومتیان کوبنده پاسخ میدهند و فراخوان داده‌‌اند که «کارهایمان را تعطیل میکنیم و مزار و محل کشته‌شدن عزیزانمان را گلباران میکنیم». فراخوان‌های متعددی نیز از جانب تعدادی از تشکل‌های کارگران و بازنشستگان و نهادهای حقوق زن منتشر شده است. فضایی از جنب و جوش و آمادگی وسیع و عمومی در سراسر کشور شکل گرفته است.

انعکاس این فضا در حکومت بسیار گویا است. مقامات و ارگان‌‌های رژیم از همه چیز میترسند و به هر چیزی چنگ میزنند. از خانواده‌‌های جانباخته تا معلم و کارگر و بازنشسته، از دانشجو و دانش‌آموز و زنان و جوانان تا هنرمندان و خوانندگان، از وکلا تا مردم معترض بلوچستان و کردستان و فعالین حقوق زن در گیلان، از فعالین مختلف اجتماعی و هر کس و از هر طیف جامعه را این روزها دستگیر و تهدید و احضار کرده‌اند، اما از همه پاسخ درخور میگیرند. در مقابلِ توده‌ عظیم زنان بی‌حجاب تماما زمینگیر و ناتوان شده‌‌اند. حتی دیگر توان همان مدیریت احمقانه ارگان‌های خود را هم ندارند. آشفتگی، استیصال و ناامیدی و بی‌دورنمایی از سر و روی مقامات میبارد. و در کنار همه اینها نارضایتی بخش اعظم بدنه نیروهای سرکوب نیز، که تنها اتکای حکومت برای بقای خود میباشد، به فاکتوری مهم و خردکننده برای حکومت تبدیل شده است.

جامعه به طرف اعتلای انقلابی میرود و همه چیز دور دیگری از برآمد انقلاب را گواهی میدهد. فضای جامعه به نقطه بی‌بازگشتی رسیده است. جامعه تشنه زیر و رو کردن اوضاع و تحولات بنیادی است. هیچگاه جامعه اینگونه امیدوار و حکومت اینگونه درمانده و مستاصل نبوده است. نباید این فرصت تاریخی را از دست داد و جالب است که توده‌های وسیع مردم بویژه در طول یکسال اخیر به اندازه چهل سال گذشته تجربه سیاسی اندوخته‌اند، اوضاع را بخوبی رصد میکنند و بعنوان اولین قدم خود را برای ۲۵ شهریور آماده میکنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *