“پدافند غیرعامل” و اعتراف به شکست – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز گذشته ابراهیم رئیسی قانون “تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور” را که در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۹ مرداد  ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ اول شهریور ماه ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسیده، برای اجرا به نهادهای مختلف ابلاغ کرد. براساس قانون جدید، این قرارگاه بطور رسمی به شکل سازمانی با ساختار و تشکیلات فراگیر و مستقل درمی‌آید و “با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود.”

بر اساس این قانون، تصمیمات کمیته پدافند غیرعامل برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم الاجراست.

پدافند غیر عامل معنایی جز یک سازمان عریض و طویل جاسوسی و ضد اطلاعاتی در مقابل مردم ندارد. به این مفهوم روشن است که حکومت اسلامی از این نظر هیچ چیز کم نداشته و ندارد. سوال اینست که با این تصمیم جدید قرار است چه اتفاقی صورت گیرد؟

تشکیل یک سازمان مستقل بنام پدافند غیر عامل در واقع اعتراف حکومت به اینست که علیرغم تلاشها و جنایات و سرمایه گذاریهای بسیار در سرکوب، در مقابله با مردم سرنگونی طلب بازنده بوده است. مساله اساسی اینست که جنگ گسترده ای علیه حکومت در جامعه جریان دارد و تمام ارکان آن زیر ضرب و حمله مردم قرار دارد. حجاب، ایدئولوژی و دستگاه مذهب، سیستم زندان و کنترل و سرکوب و همه دستگاه حکومتی به اشکال مختلف زیر ضرب مردم است. جمهوری اسلامی صدها نهاد و سازمان و گروه جاسوسی و سرکوب و ضد اطلاعاتی ایجاد کرده و با تمام توان جنایتش و با بودجه های عظیم مدام دارد با مردم سرنگونی طلب می جنگد و از مردم قربانی میگیرد. اما شاهد اینست که در این جنگ بازنده است و محاصره نیروهای مردمی و سرنگونی طلب علیه آن هر روز تنگتر میشود. شکاف و رقابت در دستگاههای سرکوبش شدت یافته و اطلاعات درونیش نیز هر روز به بیرون درز میکند.

“پدافند غیر عامل” تقلایی است برای اینکه سیستم جاسوسی و ضد اطلاعاتی و پلیسی و سرکوب حکومت را از نهادهایی مثل زندان و ارتش و سپاه و بسیج و وزارت دفاع و امثالهم جدا کنند و یک سازمان مستقل و متمرکز پلیسی که قابل کنترل و حسابرسی دقیقتری باشد تشکیل دهند که از پس جنگ سراسری و سرنگونی طلبانه برآید. اما این تلاش بدون تردید خود منشاء کشاکشها و رقابتهای بیشتر خواهد بود و به فلج و بحران و از هم گسیختگی حکومت بیشتر دامن خواهد زد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *