۲۵ شهریور ، روز مهسا یک روز تاریخی است- بیانیه خانواده های دادخواه به مناسبت سالگرد انقلاب مهسا

مندرج در ژورنال شماره ۵۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به روز ۲۵ شهریور اولین سالگرد مهسا امینی نزدیک می شویم. روزی که مهسا، دختر جوان ما، به سادگی توسط ماموران پلید گشت ارشاد حکومت کشته شد و فیلم آخرین لحظات جان باختن وی خشم مردم به جان آمده را به انفجاری بدل کرد.

به دنبال قتل مهسا اعتراضاتی شروع شد که مردم از آن به عنوان انقلاب مهسا (ژینا) یاد می کنند. انقلابی که زندگی را طلب می کند و فریادش زن زندگی آزادی است. امروز یکسال از قتل مهسا (ژینا) امینی که اسم رمز اعتراض به حق ما شد، می گذرد و پاسخ حاکمان به ما گلوله های آتشینی بود که جان صدها عزیزانمان را به کام مرگ کشاند و مجروحانی که چشم هایشان را از دست دادند . و هزاران خانواده که به صف دادخواهان پیوسته ایم. بازماندگانی که دیگر زندگی برایمان جز دادخواهی معنایی ندارد و هم اینک با نزدیک شدن به سالگرد انقلاب مهسا دستگاه امنیتی سرکوبگر اقدام به دستگیری و زندان و تهدید دادخواهان کرده است.

در حالیکه ما عزیزانمان را از دست داده ایم و دیگر حتی مرگ نیز برایمان هراسی ندارد و شاهد پاسخ مشترک و متحدانه خانواده های دادخواه به موج سرکوب جدید حاکمان بوده ایم که بین ما با تن بی‌جان جگرگوشه‌هایمان بر دوش‌ و شما با زندان‌ها و شلاق‌ها و تهدیدهایتان، تنها یک جمله باقی‌ست: “قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان.

همچنین به همراه مردمی که هرگز تنهایمان نگذاشتند و با اشکال مختلف از ما حمایت و پشتیبانی کردند، توانستیم با همصدایی هایمان گوش دنیا را پُر کنیم و اینک در نزدیکی اولین سالگرد روز مهسا شاهد صدور بیانیه ای از طرف سازمان عفو بین الملل بوده ایم که به فشارهای سیستماتیکی وارد آمده بر دادخواهان و ظلم هایی که در حق خانواده ها روا داشته می شود اشاره کرده و از اینکه حتی به سنگ مزار جانباختگان نیز رحم نمی کنند.

در بخشی از بیانیه فوق آمده: “با توجه به نظام‌مند بودن مصونیت از مجازات در ایران، عفو بین‌الملل از همه دولت‌ها می‌خواهد که از صلاحیت قضایی جهانی استفاده کنند و برای مقامات ایرانی از جمله آنهایی که مسئولیت فرماندهی دارند، حکم بازداشت صادر شود”. این قدمی در راه نتیجه بخش بودن مبارزاتمان است و برای ما امید بخش است. ما می توانیم به قدرت اتحاد و همبستگی هایمان زندگی که از ما سلب کرده اند را از چنگال کثیف جنایتکاران سرکوبگر رها سازیم و تمام آمرین و عاملین کشتارهای چندین ساله شان را به میز محاکمه و عدالت بکشانیم.

۲۵ شهریور ، روز مهسا یک روز تاریخی است روزی که عزیزان ما به پاس زندگی و با اسم رمز مهسا به خیابان آمدند و فریاد “زن زندگی آزادی” سر دادند. ما نیز از این پس به قدرت اتحادمان ،۲۵ شهریور ، روز مهسا را به روز دادخواهی زندگی بدل خواهیم کرد.

کارهایمان را تعطیل می کنیم و مزار و محل کشته شدن عزیزانمان را گلباران می کنیم .

از همه انسانهایی که معنی زندگی را در آزادی می دانند می خواهیم با هر شکلی که می توانند این روز را به روز اعتراض سراسری بدل سازند. با سر دادن شعر و ترانه و سرودهایی که یادآور عزیزان جانباخته مان است یادشان را جاودانه سازیم و حق شادی و رفاه را فریاد کنیم. دیوارهای شهر را از نام و عکس عزیزان جانباخته مان پُر کنیم و هر کوی و برزن صدای دادخواهی را به هر شکلی بلند کرده و خواب آسوده را از چشمان جنایتکاران قاتل برهانیم.  بعد از روز مهسا هر روز سالگرد عزیزی در راه است که یادآور اعتراضات به حق ماست. از همه تشکلها و نهادهای مدافع حقوق انسانی میخواهیم که روز مهسا را به روز همبستگی سراسری و دادخواهی زندگی بدل سازیم. ما جز زندگی چیزی نمی خواهیم و آزادی حق ماست و به قدرت اتحاد مان پیروز می شویم. زنده باد انقلاب مهسا.

نه میبخشیم نه فراموش میکنیم. ایستاده‌ایم ت پایان. محاکمه آمرین عاملین. زن زندگی آزادی. انقلاب مهسا

 

سردبیر این شماره ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *