جامعه مدتهاست سودای تغییر دارد – حمید صداقت

مندرج در ژورنال شماره ۵۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این روزها آثار فعالیت کنشگران سیاسی، جوانان و زنان در همه جای جامعه خودنمایی میکند. از بی‌اعتنایی زنان و دختران به مقررات حجاب و عفاف تا شعارنویسی روی دیوارها و دعوت مردم به اعتراض واعتصاب و تظاهرات و به آتش کشیدن مظاهر حکومت، گویای اعتلای مبارزاتی و پافشاری بر ادامه انقلاب است.

جامعه ایران هیچگاه چون ایندوره امیدوار به تغییر و انجام عمل انقلابی نبوده است. جمهوری اسلامی‌چی‌‌ها می‌زنند، دستگیر می‌کنند و شکنجه میدهند اما کسی کوتاه نمی‌آید. گویی ترس از میان مردم رخت بسته است. زندانی پس از دستگیری بمحض اینکه دستش به گوشی تلفن میرسد پیام برانگیزاننده خود را خطاب به مردم میدهد و بر آشتی‌ناپذیری در این مبارزه تا سرنگونی دیکتاتوری تاکید میکند. برای فعالین سیاسی و مدنی دادگاه‌های جمهوری اسلامی به محل تعرض و محاکمه حکومت تبدیل شده است. وقتی بازجو خبرنگاری مثل ذبیح‌پور بعنوان شاکی سپیده قلیان در دادگاه ظاهر می‌شود و دادگاه نیز بیدادگاه به زنجیر کشیدن سپیده قلیانهاست، این سپیده است که پس از جر و بحث با شاکی به صورت او تف می‌اندازد. این تفی نمادین است. تفی است از جانب مردم به سر و صورت تمام کسانی که به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند. ننگ بر حکومتی که مردم را ۴۴ سال است به صلابه کشیده است. دختران انقلاب که یک چشم خود را با شلیک تفنگ‌های ساچمه‌ای جلادان حکومت از دست داده‌اند باز به خیابان می‌آیند و با روی و موی باز حکومت را به چالش می‌گیرند.

این مردم ستمدیده و تحقیر شده توسط حاکمان اسلامی برخاسته‌اند تا برج و باروی ارتجاع و ستمگری رانتخواران و جنایت‌پیشگان را در هم بکوبند. رژیم هراسان و مستاصل از خشم مردم به هر خس و خاشاکی چنگ میزند تا مانع از قیام مردمی، اعتراضات و اعتصابات شود. دستگیر میکند، تهدید میکند و خانواده‌های داغدیده را زندانی میکند تا خشونت و جنایت پیشگی خود را به رخ جامعه بکشد. با این امید که مردم مرعوب شوند و تردید کنند. اما مردم عزمشان را برای سرنگونی جزم کرده‌اند.

از شورش دیماه ۹۶ تا قیام آبان ۹۸ و تا انقلاب ژینا مسیری است که جامعه با سرعت طی کرده است. مسیری که با گسست از بازیهای جناح‌گرایی درون حاکمیت با شعار “اصولگرا اصلاح‌طلب دیگه تمومه ماجرا” شروع شد ودر آبان ۹۸ به نابود باد جمهوری اسلامی منتهی شد. مردم با انقلاب ژینا عزم جزم کرده‌اند که رژیم دزدان و قاتلان را جارو کنند و از پیش پای خود بردارند.

 

سردبیر این شماره ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *