حکومت درمانده، سنگرهای فتح شده – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با انقلاب زن زندگی آزادی مردم سنگرهای متعددی را فتح کردند. بی حجابی گسترده شد، فضای دانشگاهها از دست حکومتیان تا حد زیادی خارج شد. در محلات بسیاری مزدوران فراری شدند. آخوندها از ترس عمامه پرانی جرات تنها آفتابی شدن ندارند. دانش آموزان فضای مدارس را عملا بدست گرفتند. و دانشجویان دانشگاهها را به کانون انقلاب تبدیل کردند. در برابر این اوضاع حکومت ماههاست که تقلا میکند این سنگرها را با کُشتی گرفتن با مردم پس بگیرد.

یکی از این سنگرها دانشگاه است. حکومت مدتهاست به شیوه های مختلف تلاش میکند دانشگاه را مجددا فتح کند. استادان زیادی را اخراج کردند. دانشجویان زیادی بویژه بر سر حجاب ممنوع الورود شدند. زره پوشهایشان در محوطه دانشگاه رژه رفتند و اکنون تلاش میکنند طرح شکست خورده آپارتاید جنسیتی را مجددا برگردانند.

بنا به گزارشها، جمهوری اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس طرح تشکیل دو ورودی جداگانه “برادران و خواهران” را تعیین کرده است. “شورای صنفی دانشجویان” همچنین از ادامه “اقدامات کنترلی” نهادهای امنیتی در دانشگاهها خبر داده و نوشت: حراست دانشکده هنر و معماری اقدام به نصب دوربین و میکروفون برای نظارت بیشتر در مکان‌های تمرین گروه تئاتر کرده است. همین منبع در خبری دیگر به نقل از دانشجویان این دانشگاه نوشت: دانشجویان موقع تحویل گرفتن کارت دانشجویی از ساختمان حراست، چهره شان اسکن شده و دلیلی که ارائه کرده اند اینست که در صورت گم شدن کارت دانشجویی بتوانند آنرا پیدا کنند!

بنابر همین گزارش، از ابتدای ترم تازه “گیت‌هایی” مقابل در خوابگاه دانشجویان زن این دانشگاه تعبیه شده که موقع ورود دانشجویان به خوابگاه و تحویل اتاق، اسکن چهره و اثر انگشت آنها ثبت شده است. به نوشته این منبع، مسئولین این خوابگاه از ابتدای سال تحصیلی “اجبار به رعایت حجاب در سرویس بهداشتی این خوابگاه” را نیز به محدودیت‌های دیگر اضافه کرده‌اند. این در حالی است که این خوابگاه مختص به دانشجویان زن است.

این تلاشهای فسیلهای حاکم نیز قطعا محکوم به شکست است. حکومتی که طی ۴۴ سال با هزار نوع جنایت و چاقوکشی و اسیدپاشی و گشتهای ارشاد و اوباش حزب الله نتوانسته آپارتاید جنسیتی را به زنان تحمیل کند، در دوره از هم گسیختگیش نیز با این نوع جداسازیها و لایحه حجاب و امثالهم نه فقط قادر به عقب راندن جامعه نخواهد شد، بلکه مردم با خشم و تعرض بیشتری سنگرهای بیشتری را از آن خواهند گرفت. حکومت عهد عتیقی در مقابل مردم پیشرو محکوم به نابودی است.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *