جنگ و جبهه هایش – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فضای جامعه امروز ایران آنچنان اعتراضی و ملتهب است که مردم هر روز با اعتماد به نفس بیشتر و با حق به جانبی بیشتری بخش های مختلف حکومت را به چالش میکشند.

زنان رکاب زن لیگ دوچرخه سواری که قرار بود یکشنبه در مسابقات شرکت کنند در اعتراض به پائین بودن حقوقهایشان آنرا تحریم کرده و در این مسابقه شرکت نکردند. فاطمه هداوند، سمیه یزدانی، پانته‌آ قلی‌پور، مریم جلالیه، لیلا حیدری، مائده نظری، ریحانه خاتونی، ستاره زرگر و فروزان عبدالهی کسانی هستند که رقابت‌های لیگ را تحریم کرده‌اند. معترضان تأکید کرده‌اند که با توجه به مبلغ قراردادهایی که در سایر رشته‌ها امضا می‌شود، این مبلغ برای زنان دوچرخه‌سوار توهین محسوب می‌شود.

خبر استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه شریف نیز از این دست است.هرچه حکومتیان حلقه محاصره را بر مردم تنگتر میکنند مردم با استقامت و شهامت بیشتری بمیدان می آیند. جوانان را دستگیر میکنند، والدینشان بمیدان می آیند، هنرمندان را دستگیر میکنند همکارانشان بیانیه میدهند، خبرنگاران را برای درج خبرهای کشته شدگان و خوانندگان را برای خواندن سرود های انقلاب، کارگران را برای درخواست حقوقهای عقب افتاده اشان و بازنشستگان را برای اعتراض به حقوق ناچیزشان دستگیر، زندانی و شکنجه میکنند ولی موفق به خاموش کردن صدای حق طلبانه معترضین نمیشوند. در سالروز جمعه خونین زاهدان دیدیم که با وجود لشکر کشی رژیم و آماده باش کامل برای سرکوب و کشتار، در اولین روز شروع مدارس چگونه نوجوانانمان با بستن دستهایشان به میله های مدرسه تصور زیبائی از همدلی و گرامیداشت یاد خدا نور را به نمایش گذاشتند.

جنگی تمام عیار ولی نابرابر در جامعه در جریان است. رژیمی جنایت پیشه و تا به دندان مسلح از یک طرف و در مقابل مردمی با دست خالی ولی اراده ای محکم و مصمم برای رسیدن به رویاهایشان، تا همین جا هم طعم خوش آزادی را چشیده اند. روسریهای سوخته شده را دوباره نمیتوان سر کرد، صدای توماج، مهدی، یاسین و شروین از خاطره ها پاک نمیشود، رقص خدانور، چهره مهرشاد، مهسا و صدها جوان نازنین دیگر فراموش نشدنیست. دیگر کسی بر سر مزار عزیزش قرآن خوانی نمیکند. انقلاب زن زندگی آزادی گر چه در نیمه راه است ولی تا همینجا هم در فرهنگ جامعه تاثیر گذار بوده و بمردم جرات داده است که انتظارات و توقعاتشان را با صدای بلند فریاد بزنند. استعفای اعضای شورای صنفی استادان و تحریم لیگ دوچرخه سواری توسط زنان از همین دست است. این جبهه را هم باید گسترش داد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *