موقعیت حماس و نگرانی خامنه ای - محسن ابراهیمی

موقعیت حماس و نگرانی خامنه ای – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خامنه ای دیروز در دیدار با مسئولان “کنگرۀ بزرگداشت شهدای استان لرستان” رویدادهای غزه را “آینده‌ساز” دانست. پیش بینی کرد حماس در نهایت “پیروز میدان” خواهد بود و خطاب به “دولت های مسلمان” گفت که نباید قافیه را ببازند و در همراهی با دولتهای غرب تکرار کنند که حماس تروریست است.

مهمترین بخش صحبت خامنه ای همین جمله آخر است: “دولتهای مسلمان نباید قافیه را ببازند و تکرار کنند حماس تروریست است”! همین جمله نشان میدهد که خامنه ای بشدت نگران شده است. اما نگران چیست؟

خامنه ای نگران است چون هر روز که میگذرد بیشتر معلوم میشود که محاسبات اتاق فکر جنگ افروزان حاکم در ایران خیلی سریع غلط از آب در آمده است. هدفشان این بود و تصور می کردند که با قتل عام شهروندان اسرائیل توسط حماس، نزدیکی دولتهای منطقه با اسرائیل برای همیشه برهم خواهد خورد، حماس و “محور مقاومت” جان تازه ای خواهند گرفت و شاید هم کل این جنایت در منطقه “باران رحمتی” برای فضای بحران زده سیاسی خود حکومت در ایران خواهد شد.

اتفاقات همان هفته اول در ایران نشان داد که تیر حکومت اسلامی به سنگ خورده است. پرچم فلسطین را در استادیوم ورزشی هوا کردند، جوانان علیه حکومت شعار دادند. مجبور شدند دانش آموزان را با بشین پاشو تنبیه کنند چون حاضر نشدند مرگ بر اسرائیل شعار دهند. وقتی مرضیه برومند در مراسم داریوش مهرجویی خطاب به قاتلین گفت که حتی حاضر است کنار حکومت با اسرائیل بجنگد مردم هو کردند. اینها و اتفاقات مشابه نشان میدهد که مثل همیشه اینجا هم مردم و حکومت در دو صف مقابل هم هستند.

در سطح جهانی اما، علیرغم اینکه دولت اولترا راست نتانیاهو یک نسل کشی تمام عیار در غزه راه انداخت، سران دول غرب به نام “حق دفاع از خود” در حمایت از او به صف شدند، دولت عربستان همچنان طرفدار راه حل دو دولت اسرائیل و فلسطین است، ترکی الفیصل که زمانی رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سفیر عربستان در آمریکا بود علنا تهاجم حماس به شهروندان را محکوم کرد، نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل حملات حماس را وحشیانه خواند و همین دیروز وزیر بهداشت اعتراف کرد که میخواسته با وزیر بهداشت مصر در باره کمک به غزه صحبت کند که حتی حاضر نشده جوابش را بدهد. این اتفاقات نشان میدهند که اوضاع در منطقه هم طبق نقشه جمهوری اسلامی پیش نمی رود. با این حساب خامنه ای حق ندارد نگران شود؟

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *