با کارزار حمایت از اعتراضات کارگران نفت همراه شوید - شهلا دانشفر

با کارزار حمایت از اعتراضات کارگران نفت همراه شوید – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فضای نفت بشدت ملتهب است. سوم آبانماه کارگران شرکت ثمین، زیر مجموعه پتروپارس، در اعتراض به تعویق پرداخت چهار ماه دستمزد وارد اعتصاب شدند. کارگران اقماری ارکان ثالث سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بخاطر حذف سهمیه پروازی و تبعیضها تجمع کردند و کارگران رسمی عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با تجمع در مقابل ساختمان مدیریت پیگیر مطالباتشان شدند.

اعتراضات در نفت هر روز گسترده میشود. اعتراض کارگران به تعرضات معیشتی حکومت، انواع مختلف قراردادهای کاری و تبعیضها و نداشتن امنیت شغلی و وجود پیمانکاران چپاولگر و تعرضات هر روزه آنها به کار و معیشتشان است.

کارگران رسمی بخش مهمی از صنعت کلیدی نفت در صف جلوی این اعتراضات قرار دارند. کارگران فلات قاره برای پیگیری خواستهایشان دوشنبه ها را تعیین کرده اند و کارگران آغاجاری بر هر روزه بودن تجمعاتشان تاکید دارند. حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، بازگرداندن کسورات مازاد مالیات خواستهای فوری این کارگران است.

کارگران قراردادی به اشکال گوناگون قراردادهای کاری رایج در نفت که همواره چماق اخراج بر روی سرشان است، معترضند و خواستار استخدام رسمی هستند. این اعتراضات خیزش کارگران علیه ساختار ۴۴ ساله حاکم در نفت است. در همین راستا کارگران ارکان ثالث خواستار خروج فوری پیمانکاران شده اند. همچنین زمزمه های اعتراض در میان کارگران پروژه ای نفت نیز بالاست و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روزهای دوشنبه را روز اتحاد مبارزاتی بخشهای مختلف کارگران نفت اعلام کرده است.

اعتراضات در نفت در شرایط انقلابی جامعه و خیزش مردمی علیه فقر و بی تامینی اتفاق مهمی است و جایگاه برجسته ای دارد. خواستهایی چون خروج پیمانکاران از مراکز کاری و رسمی شدن قراردادهای کاری محدود به کارگران نفت نیست. بلکه مطالبات بخش عظیمی از کارگران در جامعه است. سیر پر شتاب اعتراضات کارگران نفت بستر ساز اعتصابات سراسری در نفت و در سطح جامعه است و این اتفاق گام مهمی در پیشروی انقلاب است.

جمهوری اسلامی به دلیل ترس از به میدان آمدن کارگران نفت که شاهرگ اقتصادی کشور است، همواره فضای امنیتی سختی بر صنعت نفت حاکم کرده است. کارگران با اعتراضاتشان تا حدودی این فضا را شکسته اند.

کارگران نفت برای پیشروی قدرتمند اعتراضاتشان و مقابله با سرکوبگریهای حکومت نیاز به حمایت وسیع اجتماعی و جهانی دارند. با پیوستن به کارزار حمایت از کارگران نفت، پشتیبان آنها باشیم. از مبارزات حق طلبانه این کارگران حمایت کنیم و صدای آنها در سطح جامعه و جهان باشیم.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *