فصل خزان بشریت - کیوان جاوید

فصل خزان بشریت – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبری که در میان انبوه اخبار دهشتناک گم شد. در روزهای نخست آغاز جنگ دولت اسرائیل و حماس دو پسر بچه چهار ساله کشته شدند. یکی اسرائیلی بود و دیگری فلسطینی. “محل زندگی عمر بلال البنا و اومر سیمان-توف کمابیش ۲۳ کیلومتر از هم فاصله داشت و هر یک در یک سوی مرز اسرائیل و غزه زندگی می‌کردند. این دو هیچ وقت همدیگر را ندیده بودند ولی هر دو شیفته این بودند که با خواهران و برادران‌شان بیرون از خانه بازی کنند.”

به عکس ها خیره می شوم. دو کودک که فقط ۴ بهار دیده و در میان انبوه جنایات جاری کمتر کسی فرصت فکر کردن و اندیشیدن به عمر بلال البنا و سیمان-توف را پیدا کرد. مگر نه اینکه طی فقط دو هفته اخیر نزدیک به ۱۰ هزار نفر در دو سوی این جنگ کثیف و ضد بشری جان باخته اند. در میانه این همه جنایت و بمبارانها و ترورهای کور آنچه که دیده نمی شود زندگی است و هر مرگ فقط اعدادی است که هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

کسی دیگر فرصت نمی کند به این فکر کند که این دو کودک ما، عمر و سیمان، دیگر بازی نخواهند کرد، مدرسه نخواهند رفت، در دنیای کودکی خود “عاشق خانم معلم” نخواهند شد. عمر و سیمان در نوجوانی با نگاه کردن در چشم اولین عشق زندگی خود عرق شرم نخواهند ریخت، آنها بزرگ نخواهند شد. این دو کودک در میانه توحش حاکم بر جهان جان باختند تا حاکمان جنایتکار با دستهای آلوده به خون بر مرگ بشریت برقصند و شادمانی کنند.

جهان درگیر بزرگترین توحشی است که بشر تاکنون به چشم خود دیده است. سازندگان این توحش، این جنون و جنایت در راس همه دولت ها قرار دارند و نظامی را می سازند که سود و استثمار و غارت زندگی بشر فلسفه وجودی اش را ساخته است. پاسداران این نظام برای حفظ جهنمی که ساخته اند به ایدئولوژی هایی نیاز دارند تا فقر و فلاکت و کشتار را اخلاقی و قانونی کنند. مذهب،  مرز،  وطن و امنیت کشور در صدر این توجیهات برای عادی سازی این جنایتات قرار می گیرد تا این توحش و بربریت در افکار عمومی پذیرفته شود.

ما میلیاردها انسان شریف در سراسر کره ارض جنگیدن و پیروز شدن را به عمر بلال البنا و اومر سیمان-توف و دهها هزار کشته دیگر بدهکاریم. ما بخاطر همه کودکانمان به پیروزی نیاز مبرم داریم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *