آزادی توماج شکستی دیگر برای رژیم - سیاوش آذری

آزادی توماج شکستی دیگر برای رژیم – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شب گذشته توماج صالحی خواننده رپ و آهنگ‌ساز معترض بعد از یک سال و ۲۱ روز زندان که ۲۵۲ روز آن را در انفرادی گذرانده بود به قید وثیقه از زندان آزاد شد و به آغوش خانواده‌اش که به وسعت جامعه ایران است بازگشت.

رژیم اسلامی از بدو به‌قدرت‌رسیدن تلاش کرد تا فرهنگ، هنر، مناسبات اجتماعی، ادبیات، فیلم، موسیقی، حتی علوم را اسلامی کرده و مُهر خود را بر آنان بکوبد. در این راه از “انقلاب‌فرهنگی” تا زندان، شکنجه، اعدام، ترور و قتل‌های زنجیره‌ای از هیچ توحشی فروگذاری نکرد. اما در پایان، پروژه اسلامیزه کردن جامعه و فرهنگش به گل نشست و متلاشی شد.

توماج به‌خاطر حمایت از انقلاب جاری، به‌خاطر نقد تیز و رادیکالش از فساد و دزدی که ذاتی جمهوری اسلامی است، به‌خاطر دفاع از حقوق کارگران، اعتراض به زندانی کردن و اعدام مخالفین رژیم آدم‌خواران اسلامی و دفاع از حق حیات انسان‌ها، دفاع از برابری و آزادی دستگیر شد، مورد آزار و شکنجه قرار گرفت، تهدید به اعدام شد و به اتهام “فساد فی‌الارض” محکوم گشت. آدمکشان اسلامی اما نتوانستند خللی در اراده توماج در حمایت از مردم آزاده و به‌پاخاسته ایجاد کنند. به قول خودش او را به مرگ گرفتند؛ اما او به تب راضی نشد.

مخالفت رژیم اسلامی با فرهنگ و هنر و علم امری سیاسی است. تلاش جمهوری اسلامی در به تمکین کشاندن هنرمندان، فیلمسازان و به‌ویژه آهنگ‌سازان و خوانندگان برای به تمکین کشاندن کل جامعه است؛ زیرا هنر، ادبیات و موسیقی اشکال اجتماعی بیان هستند. مخالفت رژیمِ ماتم اسلامی با موسیقی مستقل و شاد از سر مخالفت با آزادی عقیده و بیان و ترس از قدرت ابزار هنری به‌ویژه موسیقی در ایجاد همدلی و هم‌نظری میان مردمی است که مترصد فرصتی برای به زیر کشیدن جمهوری سرکوب و شکنجه و اعدام هستند.

وجود و محبوبیت توماج صالحی و دیگر هنرمندان مردمی چون خاری در چشمان رژیم است؛ جمهوری اسلامی در این اشخاص شکست و سرنگونی خویش را روِیت می‌کند. آزادی توماج حتی با قید وثیقه قدمی دیگر در عقب‌نشینی رژیم است. تمامی هنرمندان، خوانندگان و دیگر زندانیان سیاسی باید فوراً و بدون قیدوشرط آزاد گردند. با حمایت خود از زندانیان سیاسی چه در داخل و چه خارج از کشور آزادی آنان را تسریع و رژیم اسلامی را گامی دیگر به سرنگونی نزدیک کنیم. به آغوش خانواده‌ات خوش آمدی توماج!

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *