وضعیت محیط زیستی امروز و راه برون‌رفت - سینا پدرام

وضعیت محیط زیستی امروز و راه برون‌رفت – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش رسانه‌های مختلف روز شنبه ۲۷ آبان شاخص کیفیت هوای شهر مشهد به وضعیت “بحرانی و خطرناک” رسید. رضا اسماعیلی، رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد “ناپایداری جوی و خیزش گردوغبار” را دلیل آلودگی هوا دانست. وی همچنین منشأ گردوغبار را “نامشخص” و شناسایی آن را “نیازمند بررسی‌های بیشتر” دانست. وضعیت آلودگی هوا در خوزستان نیز همچنان ادامه دارد. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها برخی از نقاط خوزستان وضعیت “بنفش” یعنی بسیار حاد را داشتند.

آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط زیستی در ایران یک دلیل بیشتر ندارند و آن هم رژیم سیاسی حاکم بر مردم ایران یعنی رژیم اسلامی است. در این نظام سرمایه‌داری دزد سالار اسلامی منفعت و سودهای آیت‌الله‌ها و خودی‌های رژیم مهم‌تر از جان تمامی جانداران و از جمله مردم ایران تعریف شده است.

این “نشانه” های خدا در زمین قرار نیست که هیچ اقدامی برای ترمیم و بهبود محیط‌زیست اعم از هوا، دریا، جنگل و دیگر مناطق زیستی در ایران را در دستور کار خود و حکومتشان قرار دهند. آسمان‌وریسمان کردن‌های این جماعت برای توجیه آلودگی‌ها نشانه خوبی است از عدم علاقه مقامات و مسئولین رژیم برای حل “پایدار” مشکلات محیط زیستی که حداقل در سطح جغرافیای طبیعی و سیاسی- اقتصادی ایران قابل حصول است.

عدم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های قابل‌تجدید، استفاده از بدترین و آلاینده‌ترین سوخت‌ها مانند بنزین با سرب بالا و مازوت، تخریب جنگل‌ها و مکانیسم دفاعی طبیعی که در خود اکوسیستم‌های منطقه‌ای و سراسری وجود داشتند، عدم ایجاد امکانات اقتصادی برای ایجاد اقتصاد “غیرنفتی” که بر مبنای حفظ محیط‌زیست باشد و بسیاری از دیگر اقدامات سودجویانه رژیم اسلامی، در اساس ریشه و موجد چنین بحران محیط زیستی در اقصا نقاط ایران است.

داشتن یک محیط‌زیست مناسب برای مردم ایران یک نیاز طبیعی و یک حق قابل مطالبه است. چه به‌عنوان موجود جاندار مانند باقی جانداران در این اقلیم و چه به‌عنوان یک شهروند در یک جغرافیای سیاسی، ما نیاز به محیط امن و پاکیزه‌ای داریم که در آن بدون هیچ خطر جسمی و روانی بتوانیم با آرامش زندگی کنیم. آنچه پیداست این است که برای تغییر هر امری در ایران امروز، اعم از شرایط اقتصادی-سیاسی و یا محیطی باید از مانعی به نام رژیم اسلامی گذشت.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *