آزار و اذیت بهائیان را متوقف کنید! - جلیل جلیلی

آزار و اذیت بهائیان را متوقف کنید! – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یکی از شیوه‌های شناخته شده سرکوب مردم توسط حکومت‌های فاشیست آزار و اذیت شهروندان منتسب به اقلیت‌های مذهبی، نژادی، زبانی و قومی بوده است. جمهوری اسلامی در ایران، علاوه بر اینکه یک حکومت آپارتاید جنسی است، همچنین یک حکومت فاشیست مذهبی است. یکی از قربانیان این فاشیسم مذهبی در ایران بهائیان یا شهروندان منتسب به دین بهائیت بوده‌اند.

بنا به اخبار منتشره در مدیای اجتماعی نزدیک به دو هفته بعد از بازداشت شش تن از شهروندان بهایی در شهر همدان به اسامی عاطفه زاهدی، ندا محبی، زرین احدزاده، ژاله رضایی ثمود، نورا ایوبی و فریده ایوبی، این افراد همچنان از حق داشتن وکلای آزاد محروم مانده و حتی وکلای مورد تأیید قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز حق دسترسی به این افراد را ندارند.

سیاست فاشیستی جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهایی از جمله به شکل ربودن افراد سرشناس، متهم‌کردن آنها به قاچاق، پول‌شویی، فرار مالیاتی و جاسوسی، اعمال خشونت شدید و توهین هنگام بازداشت، مصادره اموال، اخراج از شغل دولتی، محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌ها، تعطیلی کسب‌وکار آنها، ایجاد محدودیت‌های گوناگون در زندگی روزمره و همین‌طور اعمال محدودیت در اجرای مناسک دینی بوده است. می‌شود گفت که در ایران تحت حاکمیت اسلامی در طول چهل و پنج سال گذشته هر روز حداقل یک شهروند بهایی تحت آزار سیستماتیک قرار گرفته است. این سرکوب‌ها با گذشت یک سال از آغاز اعتراضات سراسری روندی صعودی داشته و همچنان ادامه دارند.

امروزه پایان‌دادن به همه تبعیضات، از جمله به تبعیض علیه شهروندان بهایی، به سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری یک سیستم و حکومت نه‌تنها سکولار، بلکه آن‌چنان حکومتی گره‌خورده است که قوانینش هیچ دین و مذهبی را به‌عنوان دین یا مذهب رسمی کشور به رسمیت نشناسد، به هیچ مذهبی اجازه هیچ‌گونه دخالت در آموزش‌وپرورش، در قضاوت، در زندگی اجتماعی و خصوصی شهروندان ندهد، داشتن و نداشتن مذهب را امر شخصی و خصوصی اعلام کند و همچنین کلیه اموال، دارایی‌ها و اماکنی که در طول حکومت جمهوری اسلامی در اختیار مقامات و نهادهای مذهبی بوده است باید مصادره و همه آنها در اختیار نهادهای منتخب مردم برای استفاده‌های عام‌المنفعه قرار داده شوند. ما مردم با پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی همه این موارد را اجرا خواهیم کرد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *