رضا پهلوی و بن بست جنبش سلطنت طلبی - کاظم نیکخواه

رضا پهلوی و بن بست جنبش سلطنت طلبی – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رضا پهلوی در مورد زندانیان سیاسی دوران پدرش گفته است: “این زندانیان چه کسانی بودند؟ افرادی مثل علی خامنه ای که در اردوگاههای تحت حمایت کا گ ب در دره بقاع و فلسطین آموزش دیده بودند” و بعد میگوید: “اگر اینها در آمریکا هم بودند فرستادن به گوانتانامو کمترین کاری بود که آمریکا با آنها میکرد.”

رضا پهلوی وظیفه غیر ممکنی را بر دوش گرفته. دفاع از سلطنت و ساواک،  در جامعه ای که همه مردم علیه سرکوب و مذهب و مفتخوران فریاد میزنند و از آزادی و برابری دفاع میکنند، کار غیر ممکنی است. به همین دلیل او چاره ای ندارد جز اینکه اغلب چرندیات بگوید. قبلا گفته بود انقلابیون زمان شاه به او گفته اند کاش پدر شما ما را هم اعدام کرده بود!! بعدا گفت من مخالف اعدامم. قبلا گفته بود پدرم هم میشود گفت سوسیالیست بود! بعدا به مارکسیستها با زبان لمپنی توهین کرد. دوباره این روزها گفت در جامعه مورد نظر او “حزب کمونیست کارگری هم میتواند حزب تشکیل دهد” (خطای زبانی را بر او ببخشید).  قبلا گفت “رای من شکنجه نه فقط خلاف قانون بلکه کاری غیر انسانی است”، امروز میگوید زندانیان سیاسی در زندانهای شاه “امثال علی خامنه ای بودند” که اگر در آمریکا هم بودند شکنجه میشدند.

این ادعا هم یکی از همان خزعبلات معمول اوست. اولا در زمان شاه امثال خامنه ای کاملا آزاد و در سراسر کشور هر روز مشغول توطئه گری علیه آزادیخواهان بودند و تنها معدودی آخوند که علیه شاه چیزی گفته بودند به زندان انداخته شدند. زندانیان زمان شاه هنوز خیلی هایشان زنده اند و مثل من که آن زمان دانشجوی جوانی بودم میتوانند شهادت بدهند که در شکنجه گاههای ساواک چه میگذشت. من با هیچ حزب و سازمانی ارتباط نداشتم، اسلحه ای نداشتم. در چهار سال دانشگاه سه بار زندان رفتم و بار سوم به ۱۵ سال زندان محکوم شدم. هزاران دانشجو و کارگر و کارمند در این سالها دستگیر شدند و در اوین و قصر و زندانهای دیگر شکنجه میشدند.

رضا پهلوی معضلاتی اساسی در این جامعه دارد. اما معضل رضا پهلوی مطلقا شخصی نیست. بلکه او به سمبل بن بست اساسی کل جنبش سلطنت طلبی و حتی بن بست راست در جامعه ای تبدیل شده که امروز تمام قد از حقوق انسانی و برابری و آزادی دفاع میکند و میداند که دوره جریانات عقب مانده و متکی به مفتخوری و تعصبات ملی و مذهبی و سرکوب گذشته است. هرکس که بخواهد این معضل را لاپوشانی کند به همین وضعیت مفلوک و مضحک رضا پهلوی دچار میشود.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *