آزادى بيان از نوع هاليوود - سینا پدرام

آزادى بیان از نوع هالیوود – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سوزان ساراندون،‌ بازیگر آمریکایی برنده اسکار و ملیسا باررا، هنرپیشه مجموعه فیلم‌های “جیغ”، به دلیل اظهار نظر درباره جنگ غزه و متهم شدن به “یهودستیزی”، با قطع همکاری و اخراج از سوی شرکت‌های هالیوودی روبرو شده‌اند. ملیسا باررا، هنرپیشه مکزیکی هالیوود بعد از کنار گذاشته شدن از فیلم‌های “جیغ”، گفت که سکوت را یک گزینه نمی‌داند. او چند روز پیش پستی منتشر کرد و در آن اسرائیل را به “نسل‌کشی و پاکسازی قومی” متهم کرد.

براى آشنایان با تاریخ هالیوود، چنین عکس العمل هایى دور از انتظار نیست. شاید به جرات یتوان گفت که در هیچ کشورى، هیچ هنرمندى اگر در کنار مردم و امر مردم قرار بگیرد، از هیچ مصونیت شهروندى و سیاسى برخوردار نیست. این دانسته عمومى است که رژیم اسلامى ایران در دستگیرى و زندان کردن هر هنرمند و هنرپیشه اى  که با انقلاب و اعتراضات مردم احساس همدلى و همسویى داشته و دارد، پرونده  ننگینى دارد.

اما هالیوود نیز تاریخ چندان شایسته اى در دفاع از حقیقت و آزادى بیان به میراث نگذارده است. هالیوود، مشهور به “کارخانه رویا”، تاریخى مملو از “کابوس” براى هنرمندان و کارگران صنعت سرگرمی دارد. از دوران استفاده از مواد مخدر در دهه ٣٠ براى به کار کشیدن هر چه طولانى تر هنرپیشه ها تا سواستفاده و تجاوزات جنسی تا عصر ما، هالیوود تنها مرکز جولان بلند پروازى ها نبوده ، بلکه محل به خطر انداختن هر کسى به خاطر سود و منفعت عده اى سرمایه دار گردن کلفت نیز بوده است.

دهه ۵٠ قرن بیستم “لیست سیاه” هالیوود و دوران معروف به مکارتیسم از تاریک ترین دوره هاى تاریخ هالیوود محسوب میشود. دوره اى که هر هنرپیشه، کارگردان، فیلمنامه نویس و غیره که حتى کوچکترین سمپاتى و نزدیکى با آرمانهاى آزادیخواهانه و چپ جامعه داشتند به جرم “عضویت و یا هوادارى از کمونیسم”، از کار برکنار و ممنوع الکار میشد.

کمپانیهاى فیلم سازى هالیوودى، تولید کنندگان “نقش هاى مثبت سینمائى” در عالم واقعى همواره ” نقش منفى” را بازى کرده اند و سیاستهاى اتخاذ شده توسط این مالتى میلیارد ها با، “پایان شادى” براى کارگران و کارکنان این صنعت همراه نبوده است.

آنچه امروز در غزه میگذرد بى شباهت به هولوکاست و اردوگاه هاى کار اجبارى نازى هاى آلمان نیست. غولهاى فیلم سازى هالیوود نمیتوانند و اجازه ندارند از ارتش اسراییل تصویر “رامبویى” بسازند. این ارتش فاشیستی دارد مردم بی دفاع و غیر نظامی را کشتار می کند و باید در برابرش ایستاد. همانطور که باید در برابر تروریستهای اسلامی و از جمله حماس ایستاد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *