خشونت بی وقفه علیه زنان در ایران - شهلا دانشفر

خشونت بی وقفه علیه زنان در ایران – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در ایران، امسال رنگ انقلاب زن زندگی آزادی را داشت. بیانیه ها ی مردمی به این مناسبت با گرامیداشت یاد مهسا امینی این نماد انقلاب و دیگر قربانیان انقلاب مردم، کیفرخواست علیه آپارتاید جنسی حاکم بود. یک نمونه درخشانش بیانیه جمعی از فعالین جنبش نوین رهایی زن با امضای سیزده چهره شاخص است که خود از فعالین مدافع حقوق زن، کارگری، معلمان و فعالین مدنی هستند.

در بخشی از این بیانیه میخوانیم: “دیگر بر کسی پوشیده نیست که قوانین رژیم اسلامی چه خط قرمزهایی برای زنان تعیین کرده که در صورت عصیان علیه این خط قرمزها، جمهوری اسلامی دست به قتل می زند. “حجاب” در راس این خط قرمزهاست و قتل حکومتی مهسا/ ژینا و آرمیتا، در فاصله یک سال بدست عوامل جمهوری اسلامی نمونه بارز آن است”. بیانیه اینچنین خاتمه می یابد: “ما امضا کنندگان این بیانیه، به خوبی میدانیم که با وجود رژیم آپارتاید جنسیتی حاکم، زنان هرگز از خشونت رهایی پیدا نخواهند کرد و این چرخه زن ستیزی، همچنان خواهد چرخید. اما بر این باوریم که انقلاب زن زندگی آزادی بارقه‌های امید را در دل همه روشن کرده است که پایان این تراژدی را میتوان متصور بود. ما همچنین انقلاب زن زندگی آزادی را راه عملی کردن کیفرخواست زنان میدانیم و تاکید داریم این انقلاب عظیم تاریخی که هم اکنون با دستاورد بی حجابی سراسری، هزینه سیاسی عمیقی بر رژیم اسلامی تحمیل کرده میرود که دیگر بنیانهای ایدئولوژیک رژیم اسلامی را نیست و نابود کند تا مسیر را برای برپایی حکومتی که متضمن رهایی زن و جامعه، امنیت زن و جامعه باشد و مطالبات آزادیخواهانه، برابری طلبانه، مدرن و سکولار باشد و در سند برآمده از انقلاب جاری که همانا “منشور مطالبات پیشرو زنان ایران” است تجلی یافته را، هر چه بیشتر هموار سازد.” بدینگونه ۲۵ نوامبر امسال روزی در تداوم انقلاب در ایران بود.

همچنین به مناست ۲۵ نوامبر نهادهای مردمی بیانیه دادند و در مدیای اجتماعی اعتراض موج میزد. از جمله “ندای زنان ایران” در بیانیه خود نوشت که این روز را در میانه انقلاب مهسا و با نام آرمیتا گراوند که تن به حجاب اجباری نداد و با آخرین قدمهای استوارش جاودانه شد، گرامی میدارد و خواستار انعکاس صدای انقلاب مهسا در جهان شد. همچنین دهها هزار نفر در کشورهای جهان تظاهراتها بر پا کردند و فعالین حزب کمونیست کارگری نیز دوشادوش همه مردم آزادیخواه در کشورهای مختلف علیه خشونت بر زنان به خیابان آمدند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *