برابری بر اساس شهروندی - کیوان جاوید

برابری بر اساس شهروندی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هم ستم بر اقلیت‌ها و هم حقوق اقلیت‌ها در دنیای امروز بسیار به گوش می‌خورد. بطور مثال در ایران، ارامنه، یهودیان و سنی‌ها و علی‌اللهی ها از جمله اقلیت‌های دینی محسوب می‌شوند و بر همین اساس از طرف “حکومت اکثریت شیعی” مورد تبعیض قرار می‌گیرند. در ایران بهاییان حتی بعنوان اقلیت دینی به رسمیت شناخته نمی‌شوند بلکه “مرتدهایی” هستند که اگر از  اعتقاد خود دست بر ندارند باید در انتظار مجازات‌های متعددی باشند.

این ستم و اقلیت تراشی به همینجا محدود نمی‌شود. اقلیت‌های قومی و ملی و منطقه‌ای و زبانی و جنسی و … را به این لیست اضافه کنید تا به اینجا برسید که تقریبا همه مردم ایران به نوعی در یکی از دسته‌بندی‌های “اقلیت” جا داده شوند. تازه گروهی از ساکنین در ایران “اتباع بیگانه” می‌شوند تا تماما از همه حق و حقوق انسانی محروم باشند.  همه این دسته‌سازی‌ها البته بعنوان یک طبقه خاص، طبقه کارگر، استثمار می‌شوند و در زمره بردگان مزدی شیره جانشان مکیده می‌شود تا حقیقتا یک “اقلیت واقعی” بعنوان طبقه سرمایه‌دار از ثمره تلاش جمعی جامعه ارتزاق کرده و “خدایی” کند.

این اقلیت تراشی را دنیای سرمایه‌داری عصر حاضر دربست و تمام و کمال پذیرفته و تا حد زیادی به فرهنگ خودبخودی بخشی از مردم هم تبدیل کرده است. به رسمیت شناختن حقوق بر مبنای “اقلیت” این بخش از جامعه را نه تنها به شهروندان متساوی الحقوق تبدیل نمی کند بلکه بی حقوق تر از بقیه مردم هم می کند. طبقات دارا و صاحبان وسائل تولید که به همه ابزار سرکوب و تحمیق مسلح هستند از این اقلیت تراشی غیر انسانی به شدت سود می‌برند و تا حد زیادی مانع اتحاد همه مردم (شهروندان) علیه وضع فلاکتبار موجود می‌شوند و هر کجا که این نقشه شوم حکومت‌ها به شکست می‌انجامد چیزی چون انقلاب زن زندگی آزادی با شعار “ما همه با هم هستیم” توفانی بپا می‌کند و حاکمان را به پرتگاه سرنگونی نزدیکتر می‌کند.

در سیستم فکری – برنامه‌ای حزب کمونیست کارگری انسانها به اقلیت و اکثریت تقسیم نمی‌شوند هرکس حق دارد بر هر اساسی که دوست دارد زندگی خصوصی خود را سازمان بدهد و هیچ فرد و دولتی حق کنکاش در زندگی شهروندان را ندارد. انسانها حق دارند به هر عقیده‌ای باور داشته باشند اما در برخورداری از حقوق اجتماعی – رفاهی، تحصیلات، آزادی و برابری اقتصادی همه مردم باید حق برابر داشته باشند. به یک مفهوم عمیق‌تر ما از شهروند محور به انسان محور می‌رسیم تا همه آزاد و برابر باشند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *