پیشی گرفتن دزدی از جرائم مواد مخدر - کاظم نیکخواه

پیشی گرفتن دزدی از جرائم مواد مخدر – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک مقام دادگستری تهران روز ۴ آذر گفت “برای اولین بار در تهران، بیشترین محکومان و متهمان در زندان‌های سه گانه تهران، سارقین هستند در حالی که قبلا این جایگاه در اختیار محکومان مواد مخدر بود”. ابوالفضل نیکوکار، از مسئولین دادگستری تهران گفت: “در کل استان تهران در هفت ماهه امسال ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره سرقت رخ داده است”. یعنی هر ماه بیش از ۲۰۰۰ دزدی تنها در استان تهران ثبت شده است. آماری از دیگر استانها داده نشده است اما قطعا دزدی در سراسر کشور بسیار وسیع است. چرا که نبود تامینات اجتماعی باعث میشود که برای بسیاری از افراد برای بقا راهی جز دزدی باقی نماند.

نکته مهمتر اینست که باید دید دزدی را چه تعریف میکنند. دزدی در همه دنیا جرم محسوب میشود. اما تعریف ها از دزدی متفاوت است. در ایران اگر کسی مسئول حکومتی باشد و از صندوق کارگران و بازنشستگان و حقوق و بیمه کارگران و پرستاران و کارکنان ادارات هر روز هم بدزدد، دزد محسوب نمیشود. اما اگر یک نفر به اموال ثروتمندان دستبرد بزند دزد است. البته آنجا هم بستگی دارد که کسی که دستبرد زده به چه قشر و نهادی وابسته است. اگر مامور حکومتی به خانه یک کارگر یا حتی یک ثروتمند حمله کند و اموالش را غارت کند، اسمش “مصادره” است. فقط باید توضیح دهد که دلیل این مصادره چیست. اگر شخص دزد زده یک کمونیست و یا بهایی یا بهرحال منتقد حکومت باشد، از نظر دستگاه قضائی این دزدی نیست و مجاز است. اما اگر یک شخص فقیر به خانه یک ثروتمند دستبرد بزند و یک کیسه برنج را بردارد، دزدی است و دستگیر و محاکمه میشود.

با این توضیح برگردیم به جلو زدن سرقت از جرائم مربوط به مواد مخدر. حقیقتا اعتیاد و جرائم مواد مخدر هم به حاکمیت و اوضاع مملکت کاملا مربوط است. در یک سیستم فاسد و ضد انسانی و سرکوبگر، هم وازدگی های اجتماعی و اعتیاد زیاد میشود و هم خرید و فروش مواد مخدر. اینکه دزدی یا مواد مخدر کدامیک بر دیگری پیشی میگیرد بستگی به عوامل زیادی دارد. اینجا هم قاچاقچیان دانه درشت مجرم محسوب نمیشوند و دستگیر و محاکمه نمیشوند. چرا که یا خود از نهادها و مقامات حکومتی هستند یا به آنها باج و رشوه میدهند. نیتجه اینکه این آمار هیچ چیز را نشان نمیدهد جز اینکه تایید میکند که عامل اصلی جرم و جنایت خود حکومت و سیستم فاسد حاکم است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *