سامان صیدی و عقب‌نشینی رژیم - میلاد رابعی

سامان صیدی و عقب‌نشینی رژیم – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق گزارش رسانه‌ها سامان صیدی (یاسین)، خوانندهٔ معترض و زندانی سیاسی، با رأی شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به پنج سال زندان در تبعید در یکی از شهرهای استان کرمان محکوم شده است.

خبر فوق از طرفی مایه خوشحالی است؛ زیرا سامان صیدی اوایل مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد، اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد. از سوی دیگر حکم تازه دادگاه انقلاب نیز حکمی کاملاً ظالمانه و غیرعادلانه است. سامان یاسین باید بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود چرا که او اساساً جرمی مرتکب نشده است.

کاملاً روشن است که تغییر حکم اعدام به حبس در تبعید در دیوان عالی نتیجه غور و بررسی دقیق پرونده سامان و یک تصمیم حقوقی نبوده است. این نشانه تسلیم دستگاه قضایی رژیم در مقابل فشارهای مردم و معترضین و مخالفین اعدام است. قطعاً اگر این مبارزات نبود و حکومت تناسب قوا را به سود خود می‌دید همان حکم اولیه را اجرا می‌کرد. رژیم اسلامی بهتر از هر کسی می‌داند که اتهاماتی که متوجه سامان و امثال او می‌کند کاملاً دروغ و ساختگی است.

سامان و هم‌نسلان او، آنهایی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند تنها جرمشان فریادزدن خواست‌های اکثریت مردمی است که جانشان به لبشان رسیده و جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند. فعالیت‌های این جوانان در هیچ جای جهان نه‌تنها جرم نیست؛ بلکه از دید بسیاری یکی از وظایف مهم هر هنرمند و موزیسینی است.

در مورد نفس احکام زندان در تبعید که از “اختراعات” حکومت اسلامی است هم به‌قدری مضحک و بی‌پایه است که حقوق‌دانان مختلفی آن را زیر سؤال برده‌اند. ما مجال پرداختن به این موضوع را نداریم؛ اما ادغام دو مجازات تبعید و زندان را هم باید به کارنامه سیاه این حکومت اضافه کرد. بگذریم از اینکه چنین احکامی اعترافی آشکار به شرایط وحشتناک زندان‌های دورافتاده حتی در مقایسه با زندان‌های شهرهای بزرگ است.

در سال‌های اخیر بارها ثابت شده که عکس‌العمل حکومت و میزان شدت عملش در مقابله با معترضین و بازداشت‌شدگان مستقیماً متأثر از عمل مردم معترض و جنبش انقلابی است. با اتحاد و همبستگی و با تشکل و سازمان‌یافتگی می‌توان این حکومت در حال احتضار را بیش‌ازپیش به لحظه محتوم سرنگونی‌اش نزدیک کرد و اجازه تعرض بیشتر به زندانیان و جنبش اعتراضی را به او نداد. عقب‌نشینی اخیر رژیم در مقابل حجاب نمونه‌ای از این واقعیت بود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *