کارگران نجات‌یافته از اعماق معدن - کیوان جاوید

کارگران نجات‌یافته از اعماق معدن – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۴۱ کارگر معدن که در اعماق یک تونل ریزش کرده در “هیمالیا” به مدت ۱۷ روز با مرگ دست‌وپنجه نرم کرده بودند به یاری امدادگران نجات یافتند. تلاش نفس‌گیر برای رهایی این کارگران معدن از تونل “سیلکیارا” که در روز ۱۲ نوامبر ریزش کرده بود بارها بامانع روبرو شد، اما امدادگران جسور که متخصص عبور از راه‌های باریک‌اند توانستند زندگی را به این کارگران، و صدالبته به خانواده‌هایشان برگردانند. دولت ایالت “اوتاراکاند” در بیانیه‌ای گفت که عملیات نجات “به لطف علم و خدا” موفق بود.

لطف این خدای ناموجودِ ساخته ذهن بشر که به دست حاکمان جهان امروز پاسداری می‌شود برای ما مردم در ایران و همه دردمندان و زحمت‌کشان جهان که سهمشان از زندگی ته‌مانده ریخت‌وپاش‌های اغنیا است انکارناپذیر است. لطف این خدای مهربان بی‌شمار است. اعتیاد و تن‌فروشی، بیکاری، فقر و بی بهداشتی و دیکتاتوری تنها گوشه کوچکی از این الطاف بی‌پایان الهی است.

کارگران معدن نیز در اعماق زمین ثروت تولید می‌کنند تا کسانی دیگر در سطح زمین بخش اعظم رفاهیاتی که تولید می‌کنند را ببلعند. کسانی که ابزار تولید را به‌زور سرنیزه در اختیار گرفته‌اند، نه آن ۹۹ درصدی‌هایی که سهمشان از زندگی نهایتاً زنده‌ماندن در فقر و نداری و بی بهداشتی است. آن یک‌درصدی‌ها، نه آن بیش از یک میلیارد انسان فقیری که فقط در هند سهمشان از زندگی آرزویی شبیه به پایان خوش فیلم‌های بالیوودی است.

کارگران، این سازندگان زندگی. بناکنندگان مسکن، تولیدکنندگان رفاه عمومی، آنها که جهان بدون تلاش بی‌وقفه آنها رو به نابودی می‌رود. آنها که از اعماق زمین تا دل اقیانوس‌ها و از میانه کوه‌ها تا قلب شهرها بی‌وقفه کار می‌کنند تا آقازاده‌ها و شاهزادگان و اقلیتی بیکاره در جهان معاصر، روزگاری بی‌دغدغه داشته باشند.

روی دیگر این سکه سیاه، امید به زندگی است. کارگران نه‌تنها سازندگان رفاهیات که ناجیان این جهان بی‌رحم و بی‌عدالت‌اند. آنها که می‌توانند و باید با به دست‌گرفتن قدرت ابزار تولید اجتماعی را از انحصار یک‌مشت اقلیت زالوصفت بیرون کشیده و به دارایی همه مردم تبدیل کنند. آنها که حکومت ۹۹ درصدی‌ها را به دست می‌گیرند تا که زندگی سهم همگان باشد. آنها که بر پرچم زندگی می‌نویسند سهم هر انسان: “از هر کس به‌اندازه استعدادش و به هر کس به‌اندازه نیازش.”

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *