دست مذهب کوتاه - میلاد رسایی‌منش

دست مذهب کوتاه – میلاد رسایی‌منش

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در حکمی به مقام‌های کشورهای عضو اجازه داد تا استفاده کارمندان بخش دولتی از نشانه‌های مذهبی در اماکن دولتی را ممنوع کنند.

اجرای این قانون به نفع جامعه، زنان مورد تعرض جریانات مذهبی – اسلامی و علیه جنبش اسلام سیاسی است. اماکن عمومی، مؤسسات دولتی و محل کار که متعلق به همه مردم است باید از گزند جریانات فاشیستی و مذهبی و ایدئولوژیک در امان بمانند، و دارایی‌های عموم مردم نباید صرف تبلیغ تفکرات ارتجاعی و عقب‌مانده و ضداجتماعی قرار بگیرند. این خواستی است که دست‌کم از انقلاب کبیر فرانسه تا کنون، هدف و آرمان بشریت مدرن بوده است. آرمان و دستاوردی که به جامعه امکان می‌دهد مذهب و ارتجاع، بیشتر در انزوا قرار گرفته و امکانات اجتماعی صرف بهبود زندگی همه مردم قرار بگیرند. اجرای این قانون همچنین به نفع مردمی است که از اسلام سیاسی و مبانی فکری عمیقاً ضدانسانی اسلام شدیداً تحت‌فشارند و ضربه می‌خوردند. آمارها و تحقیقات نشان می‌دهند، اکثر زنانی که از کشورهای اسلام زده به غرب مهاجرت می‌کنند و در کشور میزبان همچنان محجبه هستند و به قوانین ضدزن اسلام تمکین می‌کنند، نه از روی میل باطنی و انتخاب شخصی که بر اثر فشار مردان فامیل و جوی که جریانات اسلامی از طریق مساجد و شبکه‌هایی که در غرب وجود دارد، مجبور به تن‌دادن به این کار می‌شوند.

همچنین تضعیف اسلامیسم راه را هر چه بیشتر به نفع دخالت مهاجران و پناهندگان سکولار، انسان‌دوست و مدرن باز می‌کند تا به طور مؤثرتری در جامعه ادغام شوند و با انتگره شدن با فرهنگ مدرن و ضد مذهبی، موجب تضعیف جریانات و احزاب راست ضد خارجی و فاشیست شوند.

انسان‌ها با پراتیک اجتماعی، تداوم و بهبود زندگی بشری و بهتر زیستن را تضمین می‌کنند و راز پیشروی و بقای انسان در همین زندگی اجتماعی و نوع‌دوستی و رجوع به علم و دانش بشری است. هر چه که خلاف این بوده باعث عقب‌گرد زندگی انسان‌ها بوده است. مماشات با بی حقوقی شهروندان با هر استدلالی نه‌تنها جامعه را ناامن می‌کند، بلکه احتمال ازدست‌رفتن دستاوردهایی که نسل‌های گذشته برای به دست آوردنش کار و تلاش کرده‌اند را فراهم می‌کند. در نهایت ریشه‌کن‌شدن مذهب که خواست قلبی همه آزاداندیشان جهان است تنها با امحای جامعه طبقاتی به دست می‌آید. جامعه انسانی نیازی به مخدر مذهب ندارد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *