نرود ميخ آهنين در سنگ - سینا پدرام

نرود میخ آهنین در سنگ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز جمعه ۸ دسامبر، ۱۸ آذر “پارلمان دانمارک، قانون ممنوعیت سوزاندن قرآن و سایر متون مذهبی را تصویب کرد. این قانون برای افرادی که “رفتار نامناسب” با متون دینی از جمله قرآن، تورات و انجیل دارند، تا دو سال حبس در نظر گرفته است”. احزاب مخالف اعلام کرده اند که دولت “از این قانون برای محدود کردن آزادی بیان و فرود آوردن سر تعظیم به خواست رژیم‌های اسلامی استفاده می‌کند.”

در ١٨ تیر ١٣٧٨ که جنبش سرنگونى رژیم اسلامى با اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران در مخالفت با توقیف روزنامه “سلام” کلید خورد شعارى وارد ادبیات سیاسى ایران شد که به بهترین شکل، تصویر کاملى از رابطه مذهب با آزادى بیان بود. دانشجویان دانشگاه تهران به شکل موجزى در عین حال تعارض تئوکراسى ایران با آزادى را در یک شعار کلیدى بیان کردند: “آزادى اندیشه، با ریش و پشم نمیشه.”

٢۵ سال بعد از این شعار، ما در قلب اروپا شاهد دولتها و پارلمانهایى هستیم که با شعار “نسبیت فرهنگى” و مالتی کالچرالیسم، “خطر افزایش تروریسم”، “مقابله با اسلام ستیزى و یهودى ستیزى” و غیره خواستار “محدودیت” در حق نقد مذهب و حق “کفرگویى” هستند. این عقبگرد “پارلمانى” را، عقبگردى را که میخواهد سپهر سیاسى اروپا را به دوران پیش از انقلاب کبیر فرانسه بازگرداند، فقط میتوان ” ارتجاع سیاسى” نامید.

ارتجاع سیاسى نوین با توجیهات دهن پُرکن “نسبیت فرهنگى” و مالتى کالچرالیسم، خواستار دنیایی پُر از قوم و قبیله و مذهب و “اتنیکهاى” موزاییکى، بدون هیج حقوق جهانشمول است. جهانى بدون حقوق شهروندى که از دستاوردهاى پایه اى انقلاب فرانسه و انقلابات قرون ١٩ و ٢٠ میلادى به شمار میروند.

اینکه با راضى نگه داشتن کشورهاى “مسلمان” نفت خیز چه “منفعت اقتصادى و سیاسى” نسیب دولت دانمارک و سوىًد و غیره میشود، چندان اهمیتى ندارد. اما شرط بندى این احزاب بر روى اسب بازنده “اسلام” از بى افقى و بى درایتى سیاسى این هئیت هاى حاکمه نیز حکایت دارد.

انقلاب ایران اگر درسى به این جماعت پارلمانتاریست بیآموزد، این است که اسلام “عزیز” در ایران و به تبع آن در خاور میانه رفتنى است و بهتر است براى خود، دوستان جدیدى در منطقه دست و پا کنند.

دانشجویان کوى دانشگاه تهران سوت آغاز این سرنگونى را ربع قرن پیش به صدا در آوردند. انقلاب زن زندگى آزادى شیپور فراخوان براى سرنگونى را دمید. دولتهای غربى به نظر نیاز عاجل به سمعک دارند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *