دیدار با مسئولین وزارت خارجه سوئد - حسن صالحی

دیدار با مسئولین وزارت خارجه سوئد – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز جمعه ۸ دسامبر ۲۰۲۳ ، ۱۷ آذر ۱۴۰۲، هیئتی مرکب از مهین علیپور  مسئول سازمان سراسری حق زن، شیرین شمس مسئول انقلاب زنانه و حسن صالحی سخنگوی کمیته بین‌المللی المللی علیه اعدام با دو تن از مسئولین وزارت امور خارجه سوئد در امور ایران دیدار کردند. اینجا بخشی از  این گفتگو منعکس میشود:

هیئت نمایندگی: شما به درست موضع قاطعی علیه حماس دارید ولی میان حماس و جمهوری اسلامی فرقی وجود ندارد و هر دو تروریست هستند. پس چرا با جمهوری به نسبت حماس برخورد متفاوتی دارید و این رژیم را تروریست نمی دانید و حتی حاضر نیستید که سپاه را در لیست سازمان تروریستی قرار دهید؟

وزارت امورخارجه سوئد: ما در سطوح مختلف همواره نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده ایم و مبارزات مردم ایران را مورد حمایت قرار داده ایم. اینطور نیست که کاری نکرده باشیم. اما ما جمهوری اسلامی را تروریست نمی دانیم و فکر نمی کنیم که با قطع روابط دیپلماتیک کمکی به تقویت حقوق بشر کنیم.

هیئت نمایندگی: ما رژیم اسلامی را نه فقط نماینده مردم ایران نمی دانیم بلکه این رژیم را قاتل مردم ایران و تهدیدی برای بشریت می دانیم. این رژیم آپارتاید جنسیتی مصداق دیگری برای جنایت علیه بشریت است. این رژیم سزاوار بایکوت و انزوای جهانی است و نباید در هیچ مرجعی بعنوان نماینده مردم ایران به رسمیت شناخته شود.

وزارت امورخارجه سوئد: شما واقعا فکر می کنید که انزوای جهانی جمهوری اسلامی کمکی است به کسانی که در زندانها در اسارت رژیم هستند؟

هیئت نمایندگی: ما فکر می کنیم که هرگونه رابطه دیپلماتیک و سیاسی با جمهوری اسلامی به این رژیم اعتبار می دهد و حکومت از رابطه حسنه با دولتها بعنوان ابزاری برای مقابله با مردم استفاده می کند. اگر شما با این رژیم قطع رابطه کنید و به سازش و مماشات ادامه ندهید ما به شما اطمینان می دهیم که عمر این رژیم کوتاه خواهد.

وزارت امور خارجه سوئد: ما نگرانی شما را درک می کنیم و به تلاشهای خود در محکومیت رژیم ادامه می دهیم ولی با این حال در مورد ادامه روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی نظرات متفاوتی داریم. دیگه از ما چه انتظارات معینی دارید؟

هیئت نمایندگی: وقتی که ما با شما صحبت می کنیم که سیاست بایکوت حداقل در مورد کشور آفریقای جنوبی در زمان حاکمیت رژیم آپارتاید نژادی موثری واقع شد، شما این را از ما می پذیرید ولی می گوئید دنیای حالا عوض شده است. به نظر ما که مسئله بر سر اراده سیاسی است. این اراده وجود داشته باشد ملزومات را می شود فراهم کرد. شما حتی در چهارچوب دیپلماتیک از همه ابزارها استفاده نکرده اید. مثلاً اخراج جمهوری از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اقدام بسیار مثبتی بود. ولی چرا جمهوری اسلامی نباید از سازمان جهانی کار اخراج شود؟ چرا جمهوری اسلامی بعنوان جلاد کودکان نباید از کنوانسیون حقوق کودک کنار گذاشته شود؟ چرا شما علنا و رسماً یکبار حتی سفیر جمهوری اسلامی را در اعتراض به توحش این رژیم و تعرض جنسی به معترضین دستگیر شده فرا نمی خوانید؟ چرا حتی بطور موقت هم که شده دول اروپایی بطور همزمان سفرای خود را در اعتراض به وحشی‌گری های این رژیم فرا نمی خوانند؟ هنوز خیلی کارها می شود انجام داد و شما انجام نمی دهید. اقدامات تا کنونی شما بهیچوجه کافی نیست و جوابگو نمی باشد. شما باید جوابگو باشید که ادامه روابط دیپلماتیک با این رژیم چه کمکی به تقویت موازین حقوق بشر در ایران کرده است؟

وزارت امور خارجه: مایل هستیم بدانیم نظرتان درباره اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی چیست؟

هیئت نمایندگی: اقدام بسیار به جایی بود و ما این را ثمره انقلاب زن زندگی آزادی می دانیم. امیدواریم که از هر طریق ممکن فشارها به جمهوری اسلامی ادامه یابد. از شما به خاطر این دیدار سپاسگزاریم

وزارت امور خارجه سوئد: ما هم ممنون هستیم و به این دیدار و گفتگوها در آینده ادامه خواهیم داد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *