حکومت ضد شادی و کارزار تکثیر رقص - شهلا دانشفر

حکومت ضد شادی و کارزار تکثیر رقص – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک اتفاق جالب در این روزها، به راه افتادن کارزار رقص در برابر حکومت ارتجاعی ضد شادی است. ماجرا از دستگیری صادق بنا متجدد و چند نفر دیگر بخاطر رقص و شادی شروع شد. صادق بنا متجدد معروف به صادق بوقی فردی محبوب در رشت است که مردم را با رقص و آواز خوشحال میکند و ویدئوهای او در اینستاگرامش پُر بیننده است. بنا به خبرها روز ۱۵ آذر در پی رقص و پایکوبی در یکی از معابر شهر رشت صادق بنا متجدد همراه با سه نفر دیگر به اسامی بهرنگ نوروزی، مجید شوقی و عروان ( نام خانوادگی نامشخص) بازداشت شدند. توضیحات جانشین فرمانده انتظامی گیلان شنیدنی است. او میگوید: “در پی انتشار تصاویری از رقص و پایکوبی در معابر عمومی و بازار رشت توسط عده‌ای “هنجارشکن” و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای که موجب “جریحه‌دار” نمودن عفت عمومی شده، ۱۲ نفر از گردانندگان این صفحات شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شده اند.”

این واکنش حکومت در برابر مردمی است که میخواهند شاد باشند و زندگی ای انسانی داشته باشند. حکومتی که ضدیت با رقص و شادی و هر گونه هنر و خلاقیت مدرن انسانی از ارکان هویتی اش است و از جمع شدن مردم وحشت دارد. طبق خبرها در این ماجرا چندین مغازه پلمب و صفحه اینستاگرامی صادق بنا متجدد و شماری دیگر تحت عنوان “تولید محتوای مجرمانه ” مسدود شده است. چرا که رقص و شادی در اسلام جرم است.

این سرکوبگریها با موجی از اعتراض روبرو و اکنون به کارزار رقص در حمایت از صادق و علیه حکومت تبدیل شده است. از جمله در ۱۶ آذر گروهی از زنان و مردان در خیابانی در رشت با موسیقی خیابانی رقص و شادی کردند. در اهواز نیز شماری از جوانان شهر در خیابان رقص و شادی کردند. ضدیت با مذهب و خلاصی فرهنگی جنبشی قدرتمند در ایران است. در این عرصه حکومت شکست سختی خورده است. انقلاب زن زندگی آزادی نمادی از آن بود و حجاب سوزانهای مردمی همراه با موزیک رقص در جریان این انقلاب صحنه هایی تاریخی از این نبرد هستند. اتفاقی که در رشت افتاده جدال بر سر فرهنگ مدرن و انسانی را به عرصه فعالتری از جدال علیه حکومت اسلامی متحجر تبدیل کرد. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *