"حقیقت را نمی‌توان خاموش کرد" - سیامک بهاری

“حقیقت را نمی‌توان خاموش کرد” – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جایزه ساخاروف به مهسا ژینا امینی، به اسم رمز خیزشی عظیم تعلق‌گرفته است. این جلوه‌ای پر غرور از تداوم انقلاب زن زندگی آزادی است که همچنان جهان را خطاب قرار می‌دهد و شناعت و بی‌رحمی یک حکومت خون‌ریز را پیش چشم جهانیان می‌گیرد.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر ژینا توسط وزارت اطلاعات از سفر برای دریافت این جایزه بازماندند و اجازه خروج نیافتند. صالح نیک‌بخت وکیل‌مدافع خانواده که به نیابت از آنها برای دریافت جایزه و قرائت پیام خانواده آمده است،  قبلا به جرم دفاع از حقیقت و موکل خود به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود. افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی دختر ۲۲ ساله‌ای که به ضرب شلیک شش گلوله به سر و سینه‌اش جان باخت و مرسده شاهین‌کار که یک چشم خود را در اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای از دست ‌داده است، در پیشگاه وجدان جامعه جهانی، با قامتی استوار نمادی گویا، فریادی از بطن انقلابی به خون کشیده شده‌اند! سند زنده‌ای از بازماندگان و جان به در بردگان جنایتی مکرر توسط حکومتی خون‌ریز که مذبوحانه مادر و پدری داغدیده را به گروگان گرفته تا به خیال خام خود، جهان صدای اعتراضاتشان را نشنود. اینجا در این مراسم استقامت، شجاعت و جسارتی بی‌مانند در مصافی نابرابر، مانند تابلویی گویا مقابل چشم جهانیان گرفته شده است.

در مراسم اهدای عالی‌ترین جایزه پارلمان اتحادیه اروپا، دخترکی ۱۱ساله به مادرش، به مرسده شاهین‌کار با تحسین چشم دوخته است که چگونه از او تقدیر می‌شود که همچنان دارد فریاد انقلاب را به گوش جهانیان می‌رساند.

صالح نیک‌بخت، پیام مادر ژینا را قرائت می‌کند: “او تجلی زندگانی و زندگی است. هم او که نامش رمز رهایی شد و رؤیای آزادی را به تمام ایران و خاورمیانه و جهان گسترانید. مظلومانه جانش را ستاندند و در خیال خود چنین پنداشتند که با ستاندن جان از کالبد، از بودن باز خواهد ایستاد. آنان نمی‌دانستند از خاکستر ژینا روحی تسخیرناپذیر و الهام‌بخش متولد خواهد شد”. این سخنان سنجیده و آتشین سیلی محکمی به گوش حکومت اسلامی است که مذبوحانه مادر و پدری را که به عزای فرزند دلبندشان نشانده بود حتی از سفر بازداشته است.

پارلمان اروپا سال گذشته با اکثریت آرا به تروریست بودن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی رأی داد و امسال با اهدای عالی‌ترین جایزه خود به ژینا یک‌بار دیگر جمهوری اسلامی را محکوم کرد. اقدامی که باید توسط دولت‌های اروپایی برای بایکوت جمهوری اسلامی در دستور قرار گیرد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *