حکم دادگاه کیفری لاهه علیه نتانیاهو و رهبران حماس! - محسن ابراهیمی

حکم دادگاه کیفری لاهه علیه نتانیاهو و رهبران حماس! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کریم‌خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه (ICC)، طی بیانیه‌ای خواستار صدور حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل و همچنین سه رهبر حماس، اسماعیل هنیه، یحیی سنوار و محمد الضیف شد. کریم‌خان می‌گوید که همه این افراد مسئول جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه و اسرائیل هستند. روز ۲۴ مه نیز این دیوان به اسرائیل دستور داد تا عملیات در رفح را متوقف کند.

در بیانیه کریم‌خان هم در مورد رهبران جنایت‌کار دولت نتانیاهو صریحاً به مواردی از جمله “تأثیرات استفاده از گرسنگی به‌عنوان یک روش جنگی، همراه با سایر حملات و مجازات‌های دسته‌جمعی علیه مردم غیرنظامی غزه، تحمیل سوءتغذیه، تحمیل تشنگی، رنج عمیق و شمار فزاینده مرگ‌ومیر در میان جمعیت فلسطینی، از جمله نوزادان، کودکان و زنان” و همچنین در مورد جنایات رهبران حماس به “قتل، گروگان‌گیری، تجاوز جنسی و شکنجه” به‌عنوان جنایت علیه بشریت اشاره شده است.

این اتفاق بسیار خوشحال‌کننده و امیدبخش برای میلیون‌ها انسان ستمدیده در باریکه غزه، ساحل غربی و اسرائیل است. روشن است تا زمانی که این بیانیه به تصمیم دادگاه تبدیل شود و این جنایت‌کاران در خطر دستگیری قرار گیرند هنوز فاصله داریم. اما نتانیاهو و رهبران حماس “حق” دارند از این بیانیه به‌شدت خشمگین شوند، چون بیانیه دادستان ارشد دارد مسیر محاکمه جنایت‌کاران جنگی، نژادپرستان فاشیست مذهبی در هر دو طرف مناقشه تاریخی فلسطین را هموار می‌کند.

این هم جالب و البته قابل‌انتظار است که رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی به نحو مضحکی اعلام‌جرم علیه نتانیاهو و گالانت را برجسته می‌کنند و اعلام‌جرم علیه رهبران حماس را درز می‌گیرند. می‌دانند که چنین بیانیه‌ای مسیر اعلام‌جرم علیه خود سران حکومت اسلامی را هموار می‌کند.

بیانیه دادستان ارشد دادگاه کیفری لاهه از دو نظر برای ما مردم ایران یک اتفاق بسیار مهم انسانی و سیاسی است. اولاً، آغازی بسیار مهم برای افسار زدن به جانیان دست راستی حاکم در اسرائیل در یکی از دهشتناک‌ترین جنایت‌ها علیه زنان و مردان و کودکان و میلیون‌ها فلسطینی محروم و تحت ستم است. ثانیاً، این بیانیه راه را برای بیانیه‌ها و اقدامات مشابه علیه نه‌تنها رهبران حماس، بلکه رهبران جنایت‌کار حکومت اسلامی که یک بازیگر اصلی در جنگ ضدبشری حماس و دولت اسرائیل علیه شهروندان منطقه هستند هموار می‌کند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *