اعتراضات روبه‌جلو کارگران - نسان نودینیان

اعتراضات روبه‌جلو کارگران – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت و گاز ۲۹ اردیبهشت از اعتصاب کارگران پیمانی در کنگان خبر داد. از روز شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۳ اعتراض کارگران در سه شرکت در فاز ۱۴ کنگان در پارس جنوبی شروع شده. در روزهای بعد کارگران در چند پروژه دیگر به اعتصاب پیوسته‌اند. علاوه بر ۱۲۰۰ کارگر شاغل در فاز ۱۴ سایت کنگان، کارگران داربست بند شرکت گسترش صنعت پادنا، برق و ابزار دقیق شرکت ستاره تاراز در سایت یک بوشهر، برق و ابزار دقیق شرکت جهانپارس مس سرچشمه، پتروشیمی دهلران در دشت عباس و رنگ و عایق شرکت سازه پاد سایت یک بوشهر در اعتراض به عدم افزایش دستمزد و حقوق‌ها اعتصاب کرده‌اند. یک کارگر پیمانی در عسلویه گفت: “برخی پیمانکاران افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد را نپذیرفته‌اند و افزایش مزد و مزایای شغلی را اعمال نکرده‌اند. مزد بسیاری از کارگران پروژه‌ای پارس جنوبی در سال جدید افزایش نیافته و پیمانکاران هنوز همان حقوق سابق را پرداخت می‌کنند و به هیچ‌کس پاسخگو هم نیستند؛ در واقع، حقوقی که در فروردین گرفتیم با حقوق سال قبل هیچ فرقی نداشت.”

اعتصابات دور اخیر کارگران پیمانی نفت در بخش‌های مختلف رودررویی آشکار کارگران با پیمانکاران حریص و تبهکار است که به شیوه‌های مختلف برای افزایش دستمزدها علیه کارگران صف‌بندی کرده‌اند. کارگران اعلام کرده‌اند؛ “باتوجه‌به افزایش سرسام‌آور نرخ تورم مزد باید در تمامی رده‌های شغلی ۴۵ درصد افزایش یابد. اما پیمانکاران حریص و مفت‌خور حتی زیر بار افزایش ۳۵ درصد حقوق ابلاغی شورای‌عالی کار هم نرفته‌اند.”

محور مشترک اعتراض‌های کارگری استثمار وحشیانه دولت و کارفرماها است؛ پایین‌بودن دستمزدها، کار سخت و طولانی، تأخیر در پرداخت دستمزدها، افزایش نرخ تورم و گرانی روزافزون، پایین آمدن قدرت خرید کارگران، بیکاری و اخراج، زندگی و معیشت میلیون‌ها کارگر را چنبره ناامنی مطلق قرار داده.

دور اخیر اعتصابات و اعتراضات مداوم کارگران پیمانی نفت، مقابله آنها به پاسخ و عملکرد ضد کارگری دولت و کارفرماها است. در چند سال گذشته دولت‌های تبهکار جمهوری اسلامی خصوصی‌سازی‌ها را افرایش داده، دست پیمانکاران و کارفرماها را برای افزایش فشار در محیط کار بر کارگران در جهت افزودن هر چه بیشتر بر دارایی پیمانکاران و کارفرماها که خود بخش‌هایی جدانشدنی از دوایر بیت رهبری، مجلس و سپاه پاسداران هستند، بازتر کرده است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *