نرمش قهرمانانه دوم! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خامنه ای در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران گفت که “با حفظ زیرساختهای هسته‌ای ایران، توافق اشکالی ندارد … مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد.”

خامنه ای قبلا گفته بود: “جنگ نخواهد شد، مذاکره نخواهیم کرد”! سخنان خامنه ای نشان داد که او از یکطرف می خواهد جمهوری اسلامی پروژه اتمی شدن را ادامه دهد و از طرف دیگر مجبور شده است “مذاکره” کند و به دادن امتیازاتی تن دهد. یعنی آماده “نرمش قهرمانانه” دیگر است.

“زیر ساختها دست نخورد” یعنی فعالیتهای زیزمینی برای رسیدن به بمب هسته ای ادامه یابد، همان کاری که در دوره گذشته انجام شده است و امروز حتی ارانیوم غنی شده ۸۴ درصدی در اختیار حکومت اسلامی است. “توافق اشکالی ندارد” یعنی آماده شوید به یک تسلیم حقارت بار مثل سابق تن بدهیم.

منشاء این تناقض در سخنان خامنه ای، تناقضاتی در اوضاع سیاسی جمهوری اسلامی است. از یکطرف کفگیر اقتصاد جمهوری اسلامی، یعنی پول مورد نیاز برای حفظ نیروهای تروریست منطقه ای و دستگاه سرکوب داخلی به ته دیگ خورده است و برای حل آن “نرمش قهرمانانه” دیگری لازم دارد تا شاید با آزاد شدن پولهای مسدود شده فرجی حاصل شود. و از طرف دیگر این حکومت با چالش جدی یک انقلاب مواجه است، بقایش در خطر است و یک وجه مهم استراتژی اش برای بقای سیاسی، همچنان ظاهر شدن در نقش یک قدرت منطقه ای است که هر آن ممکن است به سلاح هسته ای مجهز شود.

خامنه ای در این سخنرانی به مردم هم وعده داد که نفع پیشرفت در پروژه هسته ای، در زمینه شیرین کردن آب و تولید برق و استفاده در عرصه پزشکی و غیره انشاء الله به مردم خواهد رسید. در مقابل این وعده های سرخرمن، مردم به ریش او میخندند. مردمی که با یک حساب سرانگشتی میدانند که اگر یک صدم هزینه های نجومی پروژه هسته ای صرف تامین نیازهایشان میشد، امروز میلیونها انسان زیر خط فقر به مرگ تدریجی محکوم نبودند.

سرنوشت این دور جدید “نرمش قهرمانانه” هم مثل قبل خواهد بود. توافقاتی ممکن است حاصل شود اما ثبات دراز مدت نخوهد داشت. حکومت اسلامی نمیتواند ضدیت با غرب را همچنان به مثابه رکن ایدئولوژیک-سیاسی-هویتی خودش ادامه دهد؛ تصویر هسته ای شدن را حفظ کند؛ برنامه موشکی و تروریسم منطقه ای اش را ادامه دهد و در عین حال به یک رابطه متعارف با جهان نائل شود. این تناقض بیخ ریش جمهوری اسلامی است و فقط با سقوطش حل خواهد شد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *