مافیای دارو و کمبود دارو – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

واقعیتی از بحران دارو به نقل از رسانه ها: شهروندان متقاضی دارو می‌گویند برخی داروها اصلاً پیدا نمی‌شود، برخی هم اگر باشد، در بازار آزاد با قیمت‌های بالا در دسترس است. … دولت از ابتدای امسال یارانه‌ای برای دارو پرداخت نکرده و به همین دلیل هم داروهای استراتژیک در بازار نایاب شده است. … تولیدکنندگان دارو می‌گویند پایین‌آمدن حاشیهٔ سود داروسازی‌ها و کاهش توان تولید آن‌ها شرایط را برای قدرت‌گرفتن مافیای دارو مهیاتر کرده و به همین دلیل است که دارو هست، اما گران است و در دسترس همگان نیست.

دستاوردهای مبارزاتی مردم در اروپا و نقاط دیگری در جهان به اینجا منجر شده است که دولت نسبتا در قبال زندگی مردم مسئول باشد. بسته به اینکه مردم تا چه حد در تغییر شرایط زیستی و رفاهی خود دخیل باشند، برخورداری از رفاهیات و حقوق اجتماعی متغیر خواهد بود. در اروپای شمالی حتی اگر شهروند، بیکار باشد یا شرایط اقتصادی مناسبی نداشته باشد انواع داروها و درمان به رایگان در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. در این شرایط ممکن نیست دارو وارد چرخه بازار سیاه شود. این یک دستاورد مهم و حیاتی جامعه در این بخش از جهان است.

لازم به گفتن نیست که چرا در ایران دسترسی به دارو و درمان برای اکثریت عظیم شهروندان بسیار دشوار است. طبعا اشکال در کمبود تکنولوژی در تولید داروهای مورد نیاز نیست و ورود دارو نیز تحریم نشده است. در ایران ما با بزرگترین مافیای حکومتی در تاریخ معاصر روبرو هستیم، مافیایی که همه نیازمندی های مردم را به گروگان گرفته است تا پول بسازد و برای این هیولا مهم نیست که در این میان جان چه تعدادی از انسانها گرفته می شود.

دارو و درمان و بهره مندی از همه امکانات پزشکی و بیمارستانی باید از دست بازار آزاد و مافیای حکومتی و خصوصی خارج شود و در اختیار عموم قرار بگیرد و بعنوان یک حق پایه ای همه مردم برسمیت شناخته شود تا مطلقا هیچ بیماری از عدم دسترسی به پزشک و امکانات بیمارستانی و دارویی جانش به خطر نیفتد.

راه علاج، ویران کردن این عمارت سرمایه داران اسلامی خونخوار است که کسب و کارشان چیزی جز مرگ نیست. این تاریخ سیاه جنایت را می شود و باید برای همیشه به گور سپرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *