نه تانک، نه تانکر – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از آبرسانی با تانکر در تهران منتشر می شود. مردم از آلوده بودن تانکرهای آب خبر داده‌اند. گفته می‌شود هم‌زمان با قطع گسترده آب، قیمت آب معدنی هم افزایش یافته است.

تصور کردنش سخت است اما واقعی است. کشوری با عظیم ترین منابع طبیعی، دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان و یکی از بزرگترین کشورهای دارای نفت جهان، ساکنانش محروم از آب تصفیه شده و آشامیدنی اند. در این کشور بلا زده، حاکمان لطف کرده و با استقرار تانکر در بعضی از مناطق تهران و شهرستانها به مردم آب می رسانند تا از تشنگی نمیرند. انگار در وسط بیابان بی آب و علف گرفتار آمده باشی و در تلاش برای بقاء در جست و جوی سایه ای یا قطره آبی به دور دستها بنگری تا شاید فریاد رسی از راه برسد.

این مصیبت ۴۴ ساله زندگی ما مردم ایران است که مخوف ترین، تاریک اندیش ترین، خونریزترین و حریص ترین های تاریخ بشری زندگی همگان را به گروگان گرفته و تاراج می کند. بحران آب طبیعی نیست، محصول شرایط سیاسی حاکم بر ایران است. مطلقا هیچ کس باور ندارد که قرار است سر سوزنی از فاجعه اقتصادی موجود توسط حکومت حل شود. دره عمیق فقر در حال نابودی همه زندگی است. کسی در این کشور احساس خوشبختی نمی کند، تا چشم کار می کند خرابی و ویرانی و فساد است که در برابر چشمان ما رژه می رود.

جامعه در برابر این فاجعه زمینی، اسیر دست بسته نیست و حکومت نمی توان با استقرار تانک یا تانکر امید را در دل این مردم تشنه زندگی خاموش کند. به این کشور اسیر دست جانیان اسلامی نگاه کنید! دو تصویر به خوبی قابل مشاهد است. در یک قاب حکومت اسلامی است با کل بساط سرکوبگری و غارتگری و دستگاههای زندان و شکنجه و اعدامش و در سوی دیگر میلیونها  مردمی که با هر وسیله ممکن علیه این طاعون زندگی مبارزه می کنند. این بسیج اجتماعی برای ویران کردن کاخ ستمکاران زیبا و ستودنی است.  امید بی حد در همین تکاپوی جمعی برای بهتر و انسانی زیستن موج می زند. در بحران آب نیز باید انتظار داشت همین روزها همه مردم علیه این وضعیت بسیج شوند و سیلی به راه بیاندازند که جمهوری اسلامی را با خود ببرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *