آوارگان جهان در سال گذشته به ۱۱۰ میلیون رسید – بابک یزدی

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مهاجرت، پناهندگی و کوچ اجباری در طول تاریخ همیشه راهی برای زندگی بهتر برای انسان ها بوده است.

در طول تاریخ زندگی بشری مهاجرت های دسته جمعی، به روایتی کوچ انسانی، به دلایل متعدد طبیعتی یا فرار از دست حاکمان و مالکان و در عصر حاضر برای خلاص شدن از دست فقر و جنگ و دیکتاتوری صورت گرفته است.

در حال حاضر حدود ۸ میلیون از شهروندان ایرانی، حدود ده درصد از کل جمعیت ایران، در خارج از کشور زندگی می کنند و آمار این مهاجرت روز به روز بیشتر می شود. این خروج وسیع از جمله به دلیل ممنوعیت یا تبعیض علیه اقلیت های مذهبی به ویژه دشمنی حکومت با بهاییان، ضدیت شدید با فعالین سیاسی و بی خدایان و اعمال مجازات های شدید، از جمله اعدام فعالین سیاسی، صورت می گیرد. به رسمیت نشناختن گرایش جنسی و همچنین تبعیض جنسیتی شدید علیه زنان، دلیل خروج میلیون ها نفر از ایران بوده است.

بنا به آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به دلیل جنگ روسیه در اوکراین، پناهجویان فراری از افغانستان، جنگ در سودان و فقر گسترده و بیکاری توام با دیکتاتوری در آمریکای لاتین، تعداد کل پناهجویان و آوارگان را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده است. موقعیت فروپاشیده سوریه را نیز باید به این آمار اضافه کرد تا به گوشه ای از فاجعه عظیم انسانی رسید.

آمار ۱۱۰ میلیون آواره در کمتر از یک سال که تقریبا ۲۰ میلیون نفر بیش از سال قبل است، نشان می دهد که علیرغم رشد علم و تکنولوژی و امکانات پیشرفته، این منطق نظام سرمایه داری است که برای کسب سود، زندگی های هرچه بیشتری را تباه می کند.

آمار مرگ و میر در دریاها و صحراها و کویرها، حین مهاجرت را به این تصویر خوفناک اضافه کنید تا به ابعاد عظیم تری از جنایت سازمان یافته نظام حاکم بر جهان برسید. نقطه امید بخش تصویر این است که انسانهای بی شماری در جهان، بویژه در ایران، برای تغییر بپاخاسته اند. زانو نزدن در برابر فجایع طبیعی و اجتماعی راز بقای انسان بوده و هست. اینبار نیز این مسیر زندگی راه به سوی خوشبختی باز خواهد کرد. انسان با مبارزه پیروز است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *