تروریستهای اسلامی در ایران – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هفته گذشته زیاد نخاله دبیر کل “جهاد اسلامی” در راس هیئتی به ایران سفر کرد و با خامنه ای، رئیسی، قالیباف، امیرعبداللهیان و علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد. همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی “حماس” هم همراه هیئتی وارد تهران شده است که انتظار میرود با همین مقامات جمهوری اسلامی ملاقات کند. خامنه ای در دیدار با زیاد نخاله، لفاظی همیشگی اش علیه مردم اسرائیل را تکرار کرد و خواست “به زانو در آوردن” کشور اسرائیل شد.

گروههای تروریستی اسلامی البته همیشه مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده اند. جمهوری اسلامی کلی پول و اسلحه در اختیار امثال حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و حماس قرار داده است. حسن نصرالله یکبارعلنا گفت که تمام پول و موشکهایشان از جمهوری اسلامی میرسد. اسماعیل هنیه زمستان سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که در میان کشورهای مختلف، جمهوری اسلامی با اختصاص ۷۰ میلیون دلار حامی اصلی عملیات این گروه بوده است.

این اولین دیدار رهبران جریانات تروریستی اسلامی با سران حکومت اسلامی نیست. اما سئوال این است که چرا این مقطع هم از طرف این جریانات و هم از طرف جمهوری اسلامی انتخاب شده است؟ مقطعی که  حکومت اسلامی برای عادی سازی مناسباتش با عربستان سعودی و مصر و شیخ نشینها پشت سر هم “قهرمانانه” حقارت نشان میدهد و مثلا به جای لاف و گزاف همیشگی اش علیه “آل سعود” سفارتش در عربستان را بازگشایی می کند.

رهبران جهاد اسلامی و حماس برای بقای خود نیاز به پول دارند. می بینند که جمهوری اسلامی دارد با غرب و آمریکا مذاکره میکند، مجدد ناگزیر شده است تسلیم شود و امتیازاتی بدهد و صحبت بر سر آزاد سازی میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده است. بوی کباب به مشامشان رسیده است و دارند صف میکشند سهمشان را ببرند.

علت انتخاب این مقطع از طرف جمهوری اسلامی چیست؟ جمهوری اسلامی کفتگیر اقتصادش آنچنان ته دیگ خورده است که بقای سیاسی اش در خطر جدی است. از کابوس انقلاب زن زندگی هم که خواب ندارد. با این حساب، از یکطرف میخواهد با نرمش حقیرانه در مقابل دولتهایی که میخواست از صحنه زمین نابودشان کند، پولهای بلوکه شده آزاد شوند و از طرف دیگر میخواهد صورت خودش را در میان اسلامیونی که داعیه رهبریشان را دارد سرخ نگه دارد. همچنین دیدار با گروههای تروریستی قرار است این تصویر را زنده نگه دارد که حکومت اسلامی همچنان در راس گروههای تروریست اسلامی هست و از تروریسم  اسلامیش دست برنداشته است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *