اعتصاب کارگران نفت و گاز و سند محرمانه حکومت – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سند محرمانه وزارت اطلاعات که از سوی گروه هکری “ قیام تا سرنگونی” هک شده و مربوط به سامانه‌های اینترنتی نهاد ریاست‌جمهوری است، بر گستردگی اعتصابات اردیبهشت ماه امسال کارگران در نفت تاکید دارد.

در این نامه قائم مقام وزیر اطلاعات به تاریخ ۱۴ اردیبهشت خطاب به مخبر معاون رئیسی از آغاز اعتصاب کارگران نفت و گاز و پتروشیمی از دوم اردیبهشت در استان بوشهر، روند صعودی آن، پیوستن بیش از ۱۲ هزار کارگر تا دوازدهم اردیبهشت به اعتصاب و ترک محل و پس از آن تداوم اعتراضات خبر میدهد. این مقام امنیتی مینویسد: “با وجود ضرب‌الاجل پنج روزه شورای تامین استان برای بازگشت اعتصابیون به کار، تا هشتم اردیبهشت فقط حدود ۳۰۰ نفر بازگشتند”.

این نامه نشانی از وحشت حکومت از اعتصاب قدرتمند کارگران و بطور واقعی اعترافی به شکست است. طبق گزارشات منتشره از سوی شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت بیش از ۱۱۰ شرکت وارد اعتصاب شدند و این سلسله اعتصابات به صنایع برق و معادن هم سرایت کرد. این اعتصابات در دل جامعه متلاطم، حکومت را به شدت هراسان کرد و برای مقابله دست به توطئه و بازداشت شماری از فعالین کارگری زد، اما اعتصاب تداوم یافت.

نامه مذکور با اشاره به گسترش دامنه اعتصاب به مناطق مختلف از خواستهای کارگران همچون پرداخت معوقات مزدی، افزایش ۷۹ درصدی دستمزدها، بهبود شرایط کار و کمپهای استراحت، ۲۰ روز کار، ۱۰ روز استراحت، واریز حقوق در حداقل زمان پس از کارکرد هر ماه و کاهش ساعت کاری از ۱۰ ساعت به هشت ساعت در روز نام میبرد . توصیه این نامه، دادن فرصتی چند روزه به اعتصابیون و در صورت عدم تمکین اخراج اعتصابیون و برخورد قاطع با “محرکین و لیدرهای اصلی” بود. تهدید کردند که ۴۰۰ هزار کارگر جدید جایگزین اعتصابیون میشود. اما بعد در سایت حکومتی ایلنا از شکست طرحشان خبر دادند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در جمعبندی این اعتصابات مینویسد: “تا همین جا دستاوردهای خوبی برایمان داشته است. اولین دستاورد آن متوجه کردن پیمانکاران مفتخور و مقامات مسئول به قدرت اعتصاب ما کارگران و به پایان رسیدن نقطه صبر و تحمل ما در برابر اجحافات و زورگویی هایشان است”. این جمعبندی تاکیدی بر تداوم اعتراض در نفت در دل جامعه ای متلاطم است که هر روزه دارد تداوم انقلاب را فریاد میزند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *