مبارزه با فقر یا حجاب، اولویت در چیست؟ – آوینا جهانگیری

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

چند وقتی است که یادداشت کوتاهی در اینستاگرام بازپخش می شود که رژیم دوست دارد مسئله بی حجابی را کشدار کند تا جوابگوی فقری که در جامعه بیداد میکند نباشد.

اولین بار این یادداشت را در اینستاگرام یک زن بی حجاب و مبارز دیدم که یکی از عکس های بی حجاب او در رسانه های خبری آنلاین در خارج کشور ۵۲ هزار بیننده داشت. زنی که در زیر عکس بی حجاب خود نوشته بود: “از هفت ماه که از انقلاب زن زندگی آزادی می گذرد من بی حجاب بیرون می روم و تا حالا هیچ خطری برای من نداشته”.  او خطاب به زنان دیگر پیشنهاد داده بود شما هم می توانید بی حجاب باشید.

ارزیابی من از استوری جدید این زن مبارز این نیست که به مسئله حجاب حالا کم بها می دهد. فکر می کند رژیم می تواند در برابر بی حجابی کوتاه بیاید و به قائله پایان بدهد، طوری که در انتها زنان به خواست خودشان برسند و بین مردم و حکومت آتش بس اعلام شود. وقتی این زن مبارز می بیند که رژیم با چنگ و دندان در برابر بی حجاب شدن زنان مقاومت میکند به این نتیجه می رسد که حتما “کاسه ای زیر نیم کاسه” است و احتمالا به این نتیجه گیری غلط سیاسی میرسد: از آنجایی که حکومت قادر به حل معضلات اقتصادی نیست دارد تاکتیک می زند و مسیر اصلی مبارزه که همانا فقر عمومی جامعه است را عوض می کند.

این نتیجه گیری که طرفداران متنوعی هم دارد درست نیست. حجاب سنگر اصلی حکومت برای بقاء است. حجاب پرچم هویتی جمهوری اسلامی است. اگر از این سنگر اصلی عقب بنشیند در واقع یکی از مهمترین پایگاه های حفظ نظام را از دست داده و دیگر نمی تواند در قدرت بماند. جامعه با تحمیل بی حجابی در همین سنگر درجا نمی زند چون به قدرتش پی برده و می داند می تواند پیشروی های بیشتری هم داشته باشد. بی حجابی سلاح بسیار اثر گذار در انقلاب علیه جمهوری اسلامی است.

دو قطبی ای بین فقر و بی حجابی نیست. هر دو سنگری از سنگرهای اصلی مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. از اعتصابات و اعتراضات بیشمار کارگری تا رژه بی حجابان و دهها موضوع اجتماعی دیگر عرصه های فوق العاده مهمی هستند که در کنار هم می توانند جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند تا بر ویرانه های حکومت جامعه انسانی بر پا شود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *