انقلاب مهسا و فستیوال پراید در استکهلم – شهاب بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز شنبه پنجم اوت، ۱۳ مرداد، خیابان های استکهلم پایتخت کشور سوئد، شاهد رژه با شکوه ده ها هزار نفره رنگین کمانی ها و حامیانشان در این شهر زیبا و سرسبز بود. به گفته مسئولین شهر، تعداد مردمی که در دو طرف خیابانها و مسیر راهپیمائی، برای تشویق رژه روندگان شرکت کرده بودند به ۶۰۰ هزار نفر بالغ میشد.

استقبال باشکوه و کم نظیر این جمعیت عظیم از بنرهای زن، زندگی، آزادی که تزئین کننده صف سازمان جوانان کمونیست بود به همراه پخش سرودهای انقلابی زن، زندگی آزادی و ترانه “برای” نشان داد که انقلاب مهسا چقدر مرزها را درنوردیده و چگونه حمایت میلیونی جامعه جهانی را به دست آورده است. از جمله ایرانیان در ونکوور نیز با شرکت پرشور خود در راهپیمایی پراید، صدای انقلاب زن، زندگی آزادی و صدای کوئیرهای ایرانی را به جمعیت نزدیک به ۸۰۰ هزار نفری که شاهد این کارناوال بزرگ بودند، رساندند.

این حمایت وسیع و عمومی از بخشی از جامعه با گرایشات جنسی گوناگون، در عین حال، به معنی مخالفت آشکار جامعه علیه تبعیض  و نابرابری، نسبت به همه اقشار جامعه از جمله و خصوصا تبعیض و نابرابری علیه حقوق زنان و کودکان در این جوامع است.

در  جمهوری اسلامی که اساسا حقوق انسانی بی معنی است نام بردن از حقوق “اقلیت ها”، حال چه مذهبی چه اتنیکی و چه جنسیتی، هیچ جایی ندارد و نه تنها این، بلکه به وحشی ترین شکل نیز حقوق آنها پایمال و سرکوب می شود.

رنگین کمانی های جامعه ایران، از سرکوب شده ترین و بی حقوق ترین ها از شهروندان جامعه اند که از بدو به قدرت رسیدن جانیان اسلامی در ایران مورد آزار و تعقیب و قتل و تجاوز قرار گرفته اند. زندان، شکنجه، اعدام، پرت کردن از بلندی ها و روش های دیگر آزار و ارعاب بخش دائمی و لاینفک سیاست چهل و چند ساله  این رژیم بوده که امروز می رود تا برای همیشه  از صحنه تاریخ و روزگار محو شود.

دفاع جانانه، بی لکنت، قاطع و همه جانبه از رنگین کمانی های همه جوامع و از جمله ایران مرز بین ارتجاع و آزادی خواهی و آزاد اندیشی را روشن می کند. برای آزادی این بخش از شهروندان نیز باید در کنار آزادی و رهایی همه مردم قاطعانه جنگید.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *