کارنامه رئیسی و مشت آهنین مردم – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در آستانه سومین سال ریاست جمهوری رئیسی رسانه‌های داخل به بررسی کارنامه او پرداخته‌اند.

ایجاد ۴ میلیون مسکن، ۴ میلیون شغل، رونق سریع و انقلابی اقتصاد، تک رقمی شدن تورم، ریشه‌کن کردن فقر مطلق تا پایان سال ۱۴۰۰، حل مشکلات پزشکان و پرستاران، از جمله وعده‌‌های انتخاباتی رئیسی بود. اما کارنامه رئیسی چنان منفی است که امروز بیش از همه خود اصولگرایان به ریشش میخندند.

رئیسی، ناتوان‌ترین فردی که پرونده قطوری از جنایت داشت را سر کار آوردند تا کوچکترین زاویه‌ای با خامنه‌ای و هسته اصلی قدرت نداشته باشد. تجربه روسای جمهور قبلی نشان داده بود که چگونه مردم کوچکترین زاویه‌ای در بالای حکومت را به دروازه‌ای برای اعتراض تبدیل میکنند. رئیسی را آوردند که با یکدست کردن حکومت و مطیع کردن دار و دسته‌های منتقد حکومتی، مشت آهنین خود را به مردم عاصی نشان دهند تا جرات نکنند مانند ۹۶ و ۹۸ به خیابان بریزند. اما این مردم بودند که مشت آهنین خود را به حکومت نشان دادند و با انقلاب زن زندگی آزادی بزرگترین خیزش در طول ۴۴ ساله گذشته را تحویل حکومت دادند و بزرگترین بحران نظام را رقم زدند.

رئیسی را آوردند که خود را در مقابل مردم یکدست کنند اما این مردم بودند که یکدست‌تر شدند و حکومت برعکس، ریزش شدیدتری را در تمام سطوح تجربه کرد. امروز بیش از همه خود اصولگرایان هستند که رئیسی را زیر ضرب گرفته‌اند. بیجهت نیست که قالیباف از همین الان با وعده توخالی ثبات و رشد اقتصادی برای جانشینی رئیسی خیز برداشته است.

اما بی‌انصافی! است که همه مشکلات را به گردن رئیسی بیندازیم. رئیسی آیینه تمام‌نمای بحران لاعلاج حکومت است. هر رئیس جمهور دیگری هم میاوردند اوضاع بهتر از این نمیشد. رئیسی را یا خود نظام کنار خواهد زد و یا به احتمال قوی‌تر مردم همراه با کل حکومت به زیر میکشند. مشکل حکومت فرد نیست، مدیریت و ساختار هم نیست، مشکل خود حکومتی است که مردم آنرا نمیخواهند. هر قاتل دیگری را هم سر کار بیاورند بحرانشان شدیدتر خواهد شد. این مشخصه حکومتی است که در سرازیری و دوران سرنگونی قرار گرفته است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *