"انتقاد تند" اردوغان از اسرائیل - سیاوش آذری

“انتقاد تند” اردوغان از اسرائیل – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در پی آغاز جنگ در غزه، اردوغان، رئیس جمهور اسلامگرای ترکیه، با انتقاد “تند” از سیاستهای اسرائیل گفت که “حماس سازمان تروریستی نیست بلکه گروهی آزادیخواه و مجاهد است که برای حفاظت از سرزمین و مردم فلسطین میجنگد”. او همچنین اشاره کرد که در صورت لزوم ترکیه از توسل به روشهای نظامی ابایی نخواهد داشت. اردوغان همچنین سفر از قبل برنامه‌ریزی شده‌ خود به اسرائیل را لغو کرد و روز ۲۸ اکتبر، دقیقا یک روز پیش از صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، “میتنگ برزگ فلسطین” را در فرودگاه آتاتورک استانبول ترتیب داد.

اظهارات اردوغان را باید در چهارچوب جنگ قدرت در سطح منطقه، کشمکش میان اسلام سیاسی و تروریسم دولتی اسرائیل و رودررویی نیروهای سیاسی داخل ترکیه بررسی کرد. در سطح منطقه ای، حملات اسرائیل به مردم غزه فرصت طرح مجدد ادعای رهبری “دنیای اسلام” برای رژیم اردوغان را فراهم آورد. رژیم اردوغان که بدنبال بحران عمیق اقتصادی در ترکیه و در پی شکست سیاستهای توسعه طلبانه اش و تغییر موازنه قوا در خاور میانه و شمال آفریقا در انزوایی نسبی قرار گرفته بود در تلاش است با استفاده از تیره روزی مردم فلسطین جای پایی جدید در منطقه برای خود پیدا کند.

جنگ غزه همچنین امکان توجیه ساده تر سیاست حمایت از گروه های تروریست اسلامی فعال در منطقه بویژه گروه های فعال در شمال غربی سوریه مانند جبهه النصر را برای اردوغان مهیا مینماید. با تشدید کشمکش میان نیروهای تروریست اسلامی و تروریسم دولتی اسرائیل، نیروهای اسلام سیاسی فرجه قد علم کردن مییابند و بر نزاع طلبی سیاستهای ضد انسانی خود میافزایند. رادیکالتر شدن گفتمان مورد استفاده اردوغان در انتقاد از اسرائیل و افزایش ستیزه جویی اسلام سیاسی “خوش خیم” تابعی از رادیکالتر شدن نیروهای بستر اصلی اسلام سیاسی است که از زخم مردم فلسطین ارتزاق می کنند.

در داخل کشور اردوغان با کوبیدن بر طبل “جهاد” برای نجات فلسطین در تلاش تحکیم و بسیج صفوف اسلام سیاسی و شوونیسم پان-ترکی، منحرف نمودن اذهان عمومی از مشکلات اقتصادی و معیشتی و اجتماعی، تشدید پروژه اسلامیزه کردن کشور برای مهار اپوزیسیون مردمی و نیروهای منتقد و مخالف و تضمین پیروزی در انتخابات محلی پیش رو بویژه در کلانشهر هایی مانند استانبول و آنکارا است.

رژیم اردوغان خود از عوامل تشدید بحران در منطقه و استمرار مصائب مردم فلسطین است اما در غیاب نیروهای اپوزیسیون با سیاست و برنامه رادیکال، اسلام سیاسی در ترکیه به پروار شدن به واسطه فلاکت مردم از جمله معضل فلسطین ادامه خواهد داد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *