در دادگاهی که سپیده رشنو قاضی بود – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سپیده رشنو، نویسنده و مترجم می‌گوید در پرونده جدید خود به شش ماه حبس تعزیری، پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی، ممنوعیت حضور یکساله در اینستاگرام و “امحاء و حذف دائمی صفحهٔ اینستاگرام فعلی” محکوم شده است. او در این بیدادگاه حکومت فاسد اسلامی در ماه گذشته بدون حجاب حاضر شده بود.

سپیده روز یکشنبه هفتم آبان در اینستاگرام نوشت که این حکم “سه سال و هفت ماه از پروندهٔ اول (اتوبوس تیرماه) را از تعلیق خارج می‌کند” و او با این حساب باید چهار سال و یک ماه حبس را تحمل کند.

سپیده قهرمان بی بدیل این محاکمه بود. زنی از “تبار” مهسا و آرمیتا. زنی به صلابت همه زنان ایران طی این ۴۴ سال خونین. زنی از نسل همه زنانی که اسید پاشی حکومت اسلامی هم نتوانست آنها را به عقب‌نشینی و تن دادن به حجاب اسلامی وادار کند.

سپیده عزیز سه ماه پیش از قتل حکومتی مهسا امینی در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و شکنجه شده بود، تا اعتراف کند زن بودن جرم است، زن به حکم اسلامی موجودی ضعیف و جایش در کنج خانه و بچه‌داری و ظرفشویی و سرویس جنسی دادن است. قرار بود سپیده با نوری که شلاق در دل او تابانده است با آغوش باز بپذیرد و از برادران و خواهران بازجوی خود کمال تشکر را داشته باشد که این زن خطاکار را به آغوش اسلام عزیز باز گردانده‌اند.

پاسخ جامعه به هیولای پوسیده و وامانده اسلامی انقلاب زن زندگی آزادی بود. سپیده در دل این انقلاب جان تازه‌ای گرفت و همراه و همرزم همه زنان و همه جوانان و مردم ایران در دادگاه انسانیت و مدرنیسم و در دادگاه محاکمه مذهب و حکومت اسلامی پیروز میدان شد.

روز سرنگونی این حکومت با همه قوانین ضد زن و ضد بشری‌اش فرا می‌رسد و آنگاه حق کامل شهروندی بر سر در جامعه حک می‌شود. سپیده در این نبرد انسانیت جایگاه درخشانی دارد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *