نمایش انتخاباتی هم معضلی است! - کاظم نیکخواه

نمایش انتخاباتی هم معضلی است! – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انتخابات مجلس اسلامی که به همه چیز جز انتخابات شبیه است، قرار است کمتر از ۵۰ روز دیگر برگزار شود. اینکه این مجلس و نمایندگانش چه لجنی هستند را همه به‌خوبی می‌دانند. اما برای حکومت نمایشات انتخاباتی هم اکنون به معضلی جدی تبدیل شده است. با هر نمایش انتخاباتی طبل رسوایی و انزوای حکومت بیشتر روی بام می‌افتد و صفوفشان بیشتر به هم می‌ریزد. تمام مشغله‌شان این است که این واقعیت را چگونه زیر فرش کنند.

روز ۲۳ دی‌ماه علم‌الهدی نماینده خامنه‌ای در جمعی از فرماندهان و سران حکومت در خراسان رضوی این معضل را به این شکل بیان کرد: “دست نامزدها را برای تبلیغات باز بگذارید. شوراهای اجرایی و نظارت اگر اندکی با دست باز رفتار کنند، نامزدها خودشان مردم را برای حضور در انتخابات تهییج می‌کنند… هنرمندان، ورزشکاران و اقشار مختلف بازاریان این ظرفیت را دارند که توجیه شوند و از کمک آن‌ها برای برگزاری پرشور انتخابات بهره بگیریم”!

اما او فوراً از حرف خودش وحشت کرد و هشدار داد که “اما ساحت قدسی امام رضا (ع) مهم‌تر است و توجه کنید فضای انتخاباتی بستری را برای هنجارشکنان فراهم نکند”. نه فقط در خراسان بلکه در سراسر کشور مشکلشان کسادی انتخابات مسخره‌ای است که حتی شمار زیادی از خودی‌هایشان را نیز تصفیه کرده‌اند. خامنه‌ای در دوم دی‌ماه بعد از رد صلاحیت‌های وسیع نکته مضحک‌تری را در مورد “رقابت‌های گسترده” مطرح کرد. او گفت: “میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی – اقتصادی – فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند”! معلوم نیست کی قرار است با کی رقابت کند!

احمد وحیدی وزیر کشور نیز با نگرانی از خالی ماندن پای صندوق‌های رای گفت: “جمهوری اسلامی به حضور مردم (در انتخابات) اعتقاد راسخ دارد و آن را واقعی و نه نمایشی می‌داند”!

به‌راستی اداره یک حکومت منفور و منزوی که از سایه مردم هم وحشت دارد، کار سختی است. هم باید مدام نمایش “حضور پرشور مردم در صحنه” را در بیاورد، هم تحمل وزیر و وکیل و نماینده سابق خودش را هم نداشته باشد و آنها را تصفیه کند. نمایش انتخاباتی نمایش انزوای حکومت است. تا آنجا که به مردم مربوط می‌شود بارهاوبارها مشغله و مسئله‌شان را گفته‌اند و آن ریشه‌کن‌کردن کل حکومت دزد و جنایت‌کار و آدمکشی است که هر روز دارد برای مردم فاجعه می‌آفریند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *