رمان یا حقیقت محض! توماج سخن می گوید - کیوان جاوید

رمان یا حقیقت محض! توماج سخن می گوید – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از دست‌نوشته‌های توماج صالحی درباره بازداشت اخیرش: با خونسردی دستِ دستبند شده‌ام را کشیدم کنار چشم چپم، به دستم نگاه کردم. دوباره بهش زل زدم و با نیشخند پرسیدم پس این خون از کجا اومده؟

آنچه توماج بعد از دستگیری مجددش نوشته است انسان را شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد. انگار در مقابل تلویزیون محو تماشای فیلمی حماسی و احساسی نشسته باشی و دشمن بی رحم در آن سوی میز زندانی شکنجه شده قرار داشته باشد. در چهره زندانی نشانی از ترس نیست. قوی و با اراده آهنین. با دست بسته اش چشم بند را کنار میزند و شراره آتشِ چشمانش دشمن را می سوزاند. این رمان نیست، این قهرمانی خیالی نیست، این آن چیزی نیست که فقط دوست داشته باشیم در خیالمان به تصویر بکشیم. این توماج ما، این فرزند درد و رنج و مقاومت، تنها کاراکتر این انقلاب نیست که اینچنین به همه ما روحیه جنگندگی و مبارزه میدهد.

این وصف حال همه مادرانی است که فرزندان دلبندشان به دست قاتل های زنجیره ای جمهوری اسلامی جان باختند. این وصف حال خانواده های دادخواه، زندانیان سیاسی در بند، زنان بی حجاب و کارگران در صحنه است. این وصف پدر و مادر بزرگهای بازنشسته است که مشت به آسمان می کوبند و حریف می طلبند.

توماج با خاطره گویی اش از دومین بازداشت خود، دشمن را خوار و حقیر می کند و بر برج بلند زندگی فریاد بر می دارد که مبارزه علیه حکومت اسلام شدیدا جریان دارد. توماج  پژواک صدای انقلابی است که برای آزادی و برابری و علیه دیکتاتوری در جریان است. انقلابی که عزم جزم کرده است استبداد را به زیر بکشد و آزادی و برابری را محقق کند. تا تحقق آن رویای شیرین هر کدام ما یک توماج هستیم و توماج یکی از همه ما.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *