تاجگذارى چالرز سوم و آینده دین و سلطنت – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انسان هرگز آزاد نخواهد بود مگر اینکه آخرین پادشاه با احشای آخرین کشیش خفه شود. دنى دیدرو

تاجگذارى چارلز سوم در لندن با صرف ده ها میلیون پوند برگذار شد. این در حالى بود که میلیونها نفر در این جزیره با فقر دست و پنجه نرم میکنند. حاشیه هاى این مراسم بسیار بود و در مجلات و روزنامه هاى مختلف بازتاب یافته است. نام نهاد سلطنت در بریتانیا، مانند تمامى نهادهاى سلطنتى، بویژه دراروپا، با رسوایى هاى بى شمارى همراه بوده است. خصوصا در ١٠٠ سال معاصر ما کمتر سالى می بینیم که روزنامه ها و مجلات خبری از زندگى هاى لوکس، رسوایى هاى سکسى و لجام گسیخته، ازدواجهاى مصلحتى و متارکه هاى جنجالى، رشوه خوارى، جشنهاى بى حساب و کتاب که هزینه هایشان تماما از جیب مردم این کشورها پرادخت میشود خبرهاىی در صدر اخبار خود نداشته باشند.

اما این پیوند ارگانیک نهاد سلطنت با نهاد دین، چنان تاریخى از تحمیق، سرکوب به جا گذاشته است که تشخیص اینکه کدام یک به دیگرى نیازمند است و یا تسلط دارد بسیار ساده نیست و حتى بعضا غیر ممکن است. به عنوان نمونه، مراسم تاجگذارى در بریتانیا یک معاهده و هم پیمانى بین کلیسا، سلطنت و دولت است که طى این مراسم پادشاه تعهد خود براى خدمت به خدا و کشور را اعلام میکند. در ایران نیز شعار خدا – شاه – میهن در تاریخ معاصر ما  سمبل و نشان این پیوند “مقدس” نهاد مذهب و سلطنت در حاکمیت بوده است.

ولى دنیاى معاصر تحولاتى را از سر گذارنده است که هر چه بیشتر طفیلى گرى بودن هر دو نهاد را بیشتر از پیش روشن کرده اند. از دوران روشنگرى و انقلاب فرانسه تا انقلابات قرن ١٩ و ٢٠، نقش این دو نهاد همواره  زیر ضرب توده هاى مردم بوده و نقش سرکوبگرانه هر دو به چالش کشیده شده است. آمارهاى رسمى چند سال گذشته در بریتانیا و اروپا، از بى اقبالى و محبوب نبودن این دو نهاد در بین مردم و خصوصا جوانان حکایت میکند و این روند همچنان رو به رشد است.

ما در ایران شاهد عروج یک انقلاب و  یک رنسانس ضد مذهبى و ضد هرگونه دولت مافوق مردم هستیم که میرود تاریخ آینده منطقه را دگرگون کند. در بسیار از کشورها، تاریخ  آزادى با تاریخ انقراض و انقضاء این دو پدیده منطقا همزمان خواهند بود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *