سارینا، قلب بزرگ انقلاب – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز یکشنبه ۱۱ تیر روز تولد سارینا است. دخترى که تمامى آرزوهایش، با بیان شیرین و شیطنت جوانى در هم آمیخت و از او براى انقلاب زن زنذگى آزادى اسطوره اى ساخت.

آرزوها و دغدغه هاى سارینا از جنس زندگى بود. خودِ زندگى و جوشیده از آن. همین آروزها بود که او را به قلب تاریخ بشرى، به قلب سرشت انسانى تمامى بشریت در تمامى اعصار وصل کرد و از او براى همیشه دخترکى ساخت که در قلب تمامى انسانها آشیانه کرد. کلامش ساده بود و زیبا. آرزوهاش بزرگ و دوست داشتنى.

آنچه میخواست رفاه بود. رفاه، رفاه، رفاه. و این را براى همه میخواست. آنچه میخواست رهایى بود. سارینا با قلب و مغز بزرگش دریافته بود که شادى و آزادى لازم و ملزوم یکدیگر هستند. از فرهنگ پوسیده حاکم و حکومت که بر زندگى زنان سایه شوم خود را افکنده بود به درست به عنوان یکى از موانع بزرگ یاد کرد. از درد بزرگ تبعیض جنسیتى رنج میکشید و برابرى بین زن و مرد را براى پیشرفت و تعالى انسانها آرزو داشت. میدانست که خوراک و پوشاک و مسکن پایه اى ترین نیازهاى هر انسانى است و نباید دغدغه خاطر آنان باشد. نباید مانعى در مقابل رشد آنان باشد. بلکه برعکس باید چنان دست یافتنى باشند تا انسانها به چیزهاى بزرگترى بیاندیشند.

و اما “خوشى” و ژرف اندیشى سارینا با این کلمه روشن تر میشود. سارینا  سوال ساده دیگرى پرسید که جوابش را با سادگى بیشترى در اختیار ما گذاشت. سارینا پرسید “یک نوجوان ١۶ ساله به چه نیاز داره؟” و سارینا گفت” به محبت کردن و محبت دیدن و دوست داشته شدن و دوست داشتن”.

سارینا، دختر انقلاب، همزاد انقلاب، نماینده واقعى اتقلاب زن زندگى آزادى بود. جوهر و عصاره برابرى طلبى و آزادیخواهىِ انقلاب زنانه بود. دوست داشتنى بود از جنس زن زندگى آزادى. یادش همیشه ماندگار باد!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *