اکنون مادران برای هم جشن میگیرند – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مادران جانباختگان علی سیدی و سیاوش محمودی برای مادر یلدا آقافضلی جشن تولد گرفتند و با شمع و کیک او را در آغوش گرفتند و مادر جاویدنام علی سیدی، ضمن ستایش شهامت و اعتماد به نفس مادر یلدا، با او و سایر مادران ابراز همدلی کرد و آرزو کرد که به زودی دادخواهی به نتیجه برسد.

شبکه همبستگی مادران و خانواده‌های جانباختگان که هر روز به اشکال نوینی تکامل می‌یابد تنها ناشی از درد مشترک نیست. ناشی از هدف مشترک و امید به پیروزی است.

حدود نیم قرن قبل مادران آرژانتینی برای اطلاع از سرنوشت ۳۰ هزار نفر از فرزندان خود که در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ توسط حکومت نظامی سر به نیست شده بودند، خود را سازمان دادند و دادخواهی را شروع کردند. تجمع در مقابل کاخ ریاست جمهوری در میدان پلازا مایو در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین در سال ۱۹۷۷ اقدامی شجاعانه بود که آنها را به مردم جهان شناساند. به دستور مقامات حکومت وقت، بنیانگذار این شبکه بزرگ دادخواهی دستگیر و زیر شکنجه به قتل رسید اما مادران آرژانتین با تلاش مستمر خود و علیرغم سرکوب وحشیانه، نقش مهمی در اطلاع رسانی و دادخواهی ایفا کردند و تلاش آنها نهایتا به محاکمه آمرین و عاملین قتل فرزندانشان منجر شد. آمرین و عاملین این کشتار جمعی در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به جرم جنایت علیه بشریت در آرژانتین محاکمه و به حبس ابد محکوم شدند.

مادران جانباختگان در ایران جنبش نوینی برای دادخواهی شکل داده‌اند. جنبشی که از دهه شصت شروع شد و در طول انقلاب زن زندگی آزادی به اوج خود رسید. علیرغم تهدیدها و دستگیری‌ها تنها در طول یکسال گذشته صدها مراسم توسط مادران جوانان دختر و پسر جانباخته در سراسر کشور برگزار شده است، به مناسبت هفته، چهلم، تولد و یا بدون هیچ مناسبتی. در این مراسم‌ها، مادران و خانواده‌های جانباختگان حضور بهم میرسانند، سرود میخوانند، شعار میدهند، کیفرخواست صادر میکنند، دوستی ایجاد میکنند، به هم روحیه میدهند، غم و اندوه خود را با هم تقسیم میکنند و شبکه‌های خود را تقویت میکنند. جشن تولد برای مادر یلدا آقافضلی اقدامی در ادامه این همبستگی‌ها است که بسرعت به الگوی خانواده‌های دیگر تبدیل خواهد شد.

جنبش دادخواهی اکنون به جنبش سیاسی مهمی تبدیل شده است و قاتلین اسلامی، از ترس شروع سالروزهای جانباختگان و گسترش این جنبش به خود میلرزند و بزدلانه اعضای این خانواده‌ها را تهدید یا دستگیر میکنند، اما روزی که مانند قاتلین آرژانتینی به دادگاه کشیده شوند مطلقا دور نیست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *